از زوال عقل و جنون تا بی خوابی و افسردگی؛ خطر اختلالات روانی در بهبودیافتگان کرونا

به گزارش مجله هاستفا، متخصصان دانشگاه آکسفورد انگلیس می گویند بیماران مبتلا به ویروس کرونا پس از بهبودی در معرض خطر ابتلا به اختلالات روانی قرار دارند.

از زوال عقل و جنون تا بی خوابی و افسردگی؛ خطر اختلالات روانی در بهبودیافتگان کرونا

به گزارش خبرنگار ، شیوع ویروس کرونا بزرگترین همه گیری دنیا در یک قرن اخیر است. این همه گیری تا به امروز بیش از 22 میلیون انسان را آلوده نموده و جان صد ها هزار نفر را گرفته است. هنوز هیچ آینده روشنی برای کنترل و مهار این ویروس وجود ندارد. عوارض بسیار وخیمی که این ویروس بر سلامت بیماران دارد می تواند تا مدت ها پس از بهبودی نیز آن ها را درگیر خود کند. عوارض جسمانی مانند ضعف و بی حالی، و مسائل ریوی در بهبود یافتگان از ویروس کرونا مشاهده می گردد به طوری که بسیاری از آن ها حتی تا چند هفته پس از بهبودی نیز نمی توانند به زندگی عادی باز گردند.

محققان دانشگاه آکسفورد انگلیس به تازگی اعلام کردند یک خطر دیگر که بهبود یافتگان از کووید 19 را تهدید می نماید، ابتلا به اختلالات روانی است. یک تحقیق که بر روی بیش از 62 هزار بیمار مبتلا به کرونا پس از بهبودی انجام گرفته است، نشان می دهد این افراد به شدت در معرض ابتلا به اختلالات روانی قرار دارند.

بر این اساس، محققان مشاهده کردند یک نفر در هر 16 بهبود یافته کرونایی که پیش تر هیچ سابقه بیماری روانی نداشته است، یک تا سه ماه پس از ابتلا به کرونا به اختلالات روانی دچار شده است. تحقیقات نشان داد این میزان ابتلا به اختلالات روانی دو برابر میزانی است که متخصصان قبلا پیش بینی می کردند.

محققان انگلیسی می گویند بیمارانی که شرایط و خیمی داشته و در بیمارستان بستری شده اند نسبت به بیمارانی که علائم خفیف تری داشتند، بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات روانی قرار دارند. اختلالات مرتبط با اضطراب و نگرانی یکی از موارد شایع در میان بهبود یافتگان است. با این حال، افسردگی، بی خوابی، زوال عقل و جنون نیز در میان بهبود یافتگان مشاهد شده است.

این تحقیقات همچنین نشان داد کسانی که در گذشته سابقه بیماری روانی داشته اند به طور میانگین از انسان های معمولی بیشتر به ویروس کرونا مبتلا شده اند. محققان اعلام کردند بیماران مبتلا به کرونا اگر پس از بهبودی شاهد نگرانی و اضطراب، احساس ناخوشی، بی خوابی و یا کاهش قدرت حافظه شدند سریعاً به یک متخصص مراجعه نمایند. متخصصان می توانند با روش هایی ساده جلوی تشدید حال بیمار را بگیرند.

تا به امروز 320 هزار تن در انگلیس به ویروس کرونا مبتلا شده اند. از این میان، بیش از 41 هزار تن جان خود را از دست داده اند. انگلیس جزو نخستین کشور های اروپایی بود که با شیوع موج اول ویروس کرونا در قاره سبز، بیشترین تلفات و قربانیان را ثبت کرد. دولت انگلیس میلیون ها دوز از واکسن کرونای در حال توسعه دانشگاه آکسفورد را پیش خرید نموده است. براساس برآوردها، اوایل سال 2021 میلادی نسخه اولیه واکسن کووید 19 به بازار عرضه خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 مهر 1399 بروزرسانی: 20 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 4939

به "از زوال عقل و جنون تا بی خوابی و افسردگی؛ خطر اختلالات روانی در بهبودیافتگان کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از زوال عقل و جنون تا بی خوابی و افسردگی؛ خطر اختلالات روانی در بهبودیافتگان کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید