اتمام بازسازی بنای تاریخی گنبدسبز مشهد

به گزارش مجله هاستفا، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از انتها عملیات مرمتی در بنای تاریخی گنبدسبز مشهد اطلاع داد.

اتمام بازسازی بنای تاریخی گنبدسبز مشهد

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

بهگزارش میراثآریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، ابوالفضل مکرمی فر امروز سه شنبه سوم تیرماه 1399 با اعلام این خبر اضافه کرد: این اثر تاریخی به شماره 1370 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و از آثار ارزشمند مشهد و مدفن شیخ محمد مؤمن استرآبادی است.

او بیان کرد: کاشی کاری های این بنا به صورت نره چینی و معرق است. از کتیبه های شاخص آن می توان به آیه 26 از سوره آل عمران اشاره نمود که پیرامون ساقه گنبد اجرا شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: شروع بازسازی از این اثر تاریخی، به بازسازی کامل کاشی کاری آن به اوایل دهه 50 مربوط می گردد و از آن تاریخ تا به امروز نیز براساس میزان اعتبارات و آسیب های وارده حفاظت و بازسازی شده است.

او درباره آخرین عملیات بازسازیی در این بنا اظهار کرد: بازسازی کاشی کاری گنبد و ساقه از سال 1397 با تأمین اعتبار به مبلغ یک میلیارد و 400 میلیون ریال شروع شده و اکنون به انتها رسیده است.

مکرمی فر درباره عملیات اجرایی اجرا شده در این اثر تاریخی گفت: برای بازسازی این اثر تاریخی اقداماتی از جمله برداشت و چرمه برداری طرح کاشی کاری موجود، برچیدن کاشی های فرسوده و آسیبدیده و لایه های سیمانی زیرکار، اجرای مش فلزی زیرکار، ساخت و نصب کاشی بر روی ساقه و اجرای آبچکان است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 7 تیر 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 3863

به "اتمام بازسازی بنای تاریخی گنبدسبز مشهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتمام بازسازی بنای تاریخی گنبدسبز مشهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید