10 خودروساز جنگی در ایام جنگ جهانی را بشناسید

به گزارش مجله هاستفا، خبرنگاران: جنگ های جهانی اول و دوم باعث شدند که به بعضی از کمپانی ها ماموریت هایی برای یاری به نیرو های مختلفِ درگیر در میدان نبرد داده گردد. این ماموریت ها باعث ایجاد تغییر و تحولی بزرگ در صنعتِ جهانی شد. یکی از صنایعی که جنگ های جهانی تاثیرات زیادی برروی آن گذاشت؛ صنعت خودروسازی بود. زیرا احتیاج واحد های نظامی به وسایل مختلف حمل ونقل افزایش یافته و پیروزی در یک ماموریت به استفاده از وسایل نقلیه جدید و متفاوت بستگی داشت؛ بنابراین باید دانست که در طول جنگ های جهانی، بسیاری از کمپانی های خودروساز به ساخت انواع وسایل نقلیه نظامی پرداختند.

10 خودروساز جنگی در ایام جنگ جهانی را بشناسید

ما لیستی از خودروسازانی که در جنگ های جهانی به ساخت و توسعه خودرو های نظامی پرداخته و آن ها را راهی جبه های نبرد کردند؛ تهیه نموده ایم و باید دانست که اکنون بعضی از کمپانی های لیست ما دیگر وجود نداشته و یا با خودروسازانِ بزرگ و ثروتمند ادغام شده اند؛ بنابراین در ادامه همراه خبرنگاران باشید و با 10 خودروساز جنگی در ایام جنگ جهانی آشنا شوید!

رولزرویس (Rolls-Royce)

رولزرویس در جنگ جهانی اول مدل سیلورگوست را برای استفاده در ارتش بریتانیا تغییر داد و به این ترتیب یاریی بزرگ به نیرو های بریتانیایی کرد. رولزرویس در سیلورگوست از بدنه زرهی استفاده نموده و مسلسلی هم برروی آن قرار داد. جالب است که کمپانی رولزرویس در طول سال های جنگ علاوه بر خودرو های نظامی، به ساخت و توسعه پیشرانه هواپیما های جنگی پرداخت. رولزرویس پیشرانه معروف مرلین را برای نیرو های متفقین ساخت و آن ها از مرلین در بمب افکن های آورو لانکاستر و اسپیت فایر استفاده کردند.

بیوک (Buick)

بیوک بخشی از کمپانی جنرال موتورز بوده و در طول جنگ جهانی دوم؛ تانک، تراکتور زرهی و قطعات هواپیما فراوری نموده است. بیوک تانک M 18 را خلق نموده و پیروز به ساخت 2507 دستگاه از آن در کارخانه خود در فلینت (شهری در ایالات میشیگان) شد. علاوه براین بیوک چندین پیشرانه دیزلی ساخت و از آن ها برای توسعه ناوچه های آبی وخاکی استفاده شد. ناوچه های مذکور با پیشرانه های بیوک در عملیات پیاده سازی نیرو ها در ساحل نرماندی حضوری فعال داشتند. همچنین کمپانی بیوک به طراحی و ساخت پیشرانه هواپیما های جنگی پرداخته و چند پیشرانه از کمپانی بیوک در بعضی از هواپیما ها مانند C-47 و B-24 J مورد استفاده نهاده شد.

کرایسلر (Chrysler)

کمپانی کرایسلر در طول جنگ های جهانی خودروی نظامی فراوری نکرد؛ اما به ساخت و توسعه هواپیما های جنگی پرداخت. کرایسلر در فرایند ساخت بمب افکن B-29 حضور داشت. نسخه انولاگی بمب افکن مذکور در بمب باران اتمی هیروشیما نقشی تاریخی داشت و بمب اتمی پسر کوچک را حمل کرد. همچنین کمپانی کرایسلر به ساخت آنتن، وسایل رادیویی و ارتباطی پرداخته و آن ها را در اختیار نیرو های نظامی قرار می داد. کرایسلر کوشش فراوانی برای فراوری تانک انجام داد و به همین منظور کارخانه وارن در میشیگان را تاسیس کرد.

رنو (Renault)

کمپانی رنو در جنگ جهانی اول بسیار تاثیر گذار ظاهر شده و از تمام ناوگان تاکسی رانی رنو در شهر پاریس برای حمل ونقل سربازان استفاده شد. خودرو های رنو در نبرد اول مارن در سال 1914 حضوری فعال داشته و از آن ها برای مقابله با نیرو های آلمان استفاده شد. همچنین کمپانی رنو تانک FT Light را ساخت. تانک مذکور زره محکم و غیرقابل نفوذی نداشت؛ اما حجم فراوری آن بالا بوده و به همین دلیل تاثیر زیادی در نبرد های نیرو های متفقین داشت. تانک FT Light کوچک و بسیار سبک بوده و عملکرد زرهی آن مانند تانک های بریتانیایی نبود؛ اما قدرت مانور زیادی داشت و به خوبی از پس ماموریت های مختلف برمی آمد.

ویلیس موتورز (Willys-Overland Motors)

ویلیس موتورز را باید مادر حقیقی چیپ های نظامی دانست! اکنون اهمیتی ندارد که چیپ توسط چه شرکتی و کدام کشور به فراوری می رسد؛ زیرا این خودروساز در سال 1963 با کمپانی کایزرجیپ ادغام شده و برای همواره تعطیل شد. ویلیس موتورز در مجموع 361406 خودرو در کلاس جیپ فراوری کرد. از محصولات کمپانی مذکور در جنگ جهانی دوم استفاده شده و نیروی دریایی آمریکا برروی محصولات ویلیس موتورز حساب ویژه ای باز نموده بود. این کمپانی کوشش داشت که کامیون های نظامی متفاوتی را به فراوری برساند؛ اما 15 کامیون ویلیس موتورز در آزمایشات ارتش مردود شدند.

فورد (Ford)

کمپانی فورد انواع و اقسام تراکتور، کامیون و خودرو های مختلف را در کارخانه انگلستان به فراوری رسانده و تا انتها جنگ جهانی اول، حضوری چشمگیر و قدرتمند در تمام جبه های نبرد داشت. مدل T از محصولات کمپانی فورد کاربردی مشترک پیدا نموده بود و توسط نیرو های صلیب سرخ و برای یاری به مجروحان جنگی استفاده می شد. فورد نیز مانند رنو اقدام به فراوری تانک های سبک کرد؛ اما محصول فورد در برابر رنو ناتوان بود. به این ترتیب آمریکایی ها قرارداد خود را لغو نموده و تنها تعداد معدودی از تانک های سبک فورد را تحویل گرفتند. ولی در مجموع نیرو های متفقین از محصولات مختلف کمپانی فورد استفاده می کردند.

دوج (Dodge)

دوج بخشی از کمپانی کرایسلر بوده و چندین کامیون برای نیرو های درگیر در جنگ جهانی دوم به فراوری رساند. این کمپانی در مجموع حدود 400 هزار کامیون در اندازه ها و انواع مختلف به فراوری رساند. از کامیون های دوج برای رسیدن به اهداف جنگی متفاوت و متمایزی استفاده می شد. کامیون های دوج به خوبی برروی زمین حرکت نموده و ظرفیت فراوانی داشتند.

استودبیکر (Studebaker)

کمپانی استودبیکر در طول جنگ جهانی دوم حضوری پررنگ داشته و به فراوری انواع پیشرانه ها، کامیون ها و خودرو ها پرداخته است. استودبیکر به جهت حضور در فرایند ساخت تانک M 29 نقشی مهم و ویژه در جنگ جهانی دوم ایفا کرد. این کمپانی مدت ها قبل از آنکه ایالات متحده آمریکا خود را درگیر جنگ جهانی کند؛ به ساخت کامیون های سری K پرداخته و آن ها را در اختیار کشور هایی مانند هلند، بلژیک و فرانسه قرار می داد. نکته جالب این است که نیرو های آلمان در ابتدای تهاجمات خود به مناطق مختلف از کامیون های استودبیکر استفاده می کردند. کمپانی استودبیکر افتخارات زیادی در جنگ جهانی دوم کسب کرد؛ اما پس از آن در زمینه فراوری خودرو های مختلف بازنده شد و در نهایت در سال 1967 شاهد انحلال کمپانی استودبیکر بودیم.

شورلت (Chevrolet)

شورلت جزء زیر مجموعه های کمپانی جنرال موتورز بوده و مشغول فراوری خودرو های آتش نشانِِ جنگی بود. این کمپانی کامیون های آتش نشان کلاس 110 و 135 را به فراوری رسانده و خودروی زرهی متوسط Staghound Medium را با همکاری بریتانیا ساخته است. شورلت در طول جنگ جهانی دوم حدود 450 هزار خودروی مختلف را به فراوری رسانده و باید دانست که این آمار شامل محصولات جنرال موتورز نمی گردد.

بانتام (Bantam)

کمپانی آمریکایی بانتام اتومبیل تا سال 1956 فعال بود؛ اما قبل از نابودی مشغول ساخت خودرو های مختلفی برای ارتش ایالات متحده آمریکا بود. بانتام خودرویی چهار چرخ متحرک به نام BRC-40 را به فراوری رساند و زمینه فراوری جیپ های نظامی را توسط کمپانی ویلیس موتورز فراهم کرد. در واقع بانتام توانایی کافی برای فراوری انبوه محصولات خود را نداشت و به همین خاطر حق ساخت محصولات خود را به ویلیس موتورز واگذار کرد؛ بنابراین بانتام در اوج تنهایی به ساخت تریلی هایی مخصوصِ برای محصولات جیپ پرداخت که با استفاده از آن ها نیرو ها و مهمات مختلف را جابجا می کردند.

منبع: hotcars

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: برترین ها
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 1795

به "10 خودروساز جنگی در ایام جنگ جهانی را بشناسید" امتیاز دهید

1 کاربر به "10 خودروساز جنگی در ایام جنگ جهانی را بشناسید" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 خودروساز جنگی در ایام جنگ جهانی را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید