گودبرداری رازِ ارگ بروجرد را فاش کرد، کشف سیستم آب رسانی تاریخی

به گزارش مجله هاستفا، مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد در این رابطه به خبرنگاران گفت: کشف این سیستم آب رسانی در خیابان حافظ جنوبی بروجرد به دنبال یک گودبرداری و پی کنی ساختمان اجرا شده است.

گودبرداری رازِ ارگ بروجرد را فاش کرد، کشف سیستم آب رسانی تاریخی

حجت یارمحمدی ادامه داد: در جریان این گودبرداری آثار تأسیسات و سیستم آب رسانی قدیمی دیده شده که در قالب این سیستم خمره های سفالی برای پالایش آب و گل ولای موجود در آن استفاده شده و کار تصفیه آب را انجام می داده است.

وی با اشاره به وجود یک سیستم تقسیم آب هوشمندانه در این تأسیسات کشف شده بیان نمود: این مجموعه از شهر قبلاً بخشی از ارگ حکومتی بوده است.

یارمحمدی ادامه داد: به نظر می رسد این سیستم آب رسانی در محوطه باغ تعبیه شده است.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد با اشاره به انجام بررسی های اولیه در این زمینه بیان داشت: مستندسازی کلی از آثار کشف شده و وضع موجود اجرا شده است.

یارمحمدی اضافه نمود: هنوز تصمیم گیری انجام نشده که این سیستم به همین صورت باقی بماند و یا آثار تاریخی را بیرون آورده و به مکان حفاظت شده دیگری منتقل کرد.

وی با اشاره به بررسی های کارشناسان در مورد پیشینه این سیستم آب رسانی اضافه نمود: فعلاً نمی توان در مورد دوره تاریخی این تأسیسات اعلام نظر قطعی کرد.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد یادآور شد: در حال حاضر مجموعه کشف شده توسط نیروهای یگان حفاظت و کارشناسان میراث فرهنگی تحت حفاظت و بررسی قرار گرفته است.

بنابراین گزارش شهر قدیم بروجرد دارای دولایه حفاظتی بوده که اولی تمام شهرراحاطه می کرده و دارای57 برج بوده است داخل این محدوده که حدود 280 هکتار وسعت داشته یک لایه حفاظتی ویژه برای ارگ حکومتی نیز وجود داشته است.

محل کنونی ارگ شامل محوطه دژبان، سالن تختی، دبیرستان احمدیه، دبیرستان امام خمینی، اداره دارایی، مخابرات شهید قندی بوده که دروازه ارگ حدودا نزدیک سه راه شهید قندی در خیابان سعدی قرار داشته و بر همین اساس قدیمی های شهر هنوز به خاطر دارند که این محدوده و تقریبا انتهای خیابان سعدی را دروازه ارگ می گفتند. بدیهی است ورودی ارگ یا حداقل یکی از ورودی اصلی آن در همین حدود قرار داشته است.

به هرحال ارگ حکومتی مانندیک باغ بزرگ داخل شهر قرار داشته و از یک سیستم آبیاری طراحی شده برخوردار بوده است.

در این کار با استفاده از لوله های سفالی (تمپوشه یا تنپوشه) کار انتقال آب و استفاده از ظروف سفالی بزرگ محلی برای تقسیم آب و هم زمان دریافت گل ولای از آب و کاهش احتمال گرفتگی در راستا آب را تعبیه کرده اند.

نکته قابل توجه در این موضوع دقت نظر در بهره مندی از منابع آب است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 2760

به "گودبرداری رازِ ارگ بروجرد را فاش کرد، کشف سیستم آب رسانی تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گودبرداری رازِ ارگ بروجرد را فاش کرد، کشف سیستم آب رسانی تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید