گامی برای ثبت تاریخ شفاهی هیأت های مذهبی اصفهان

به گزارش مجله هاستفا، خبرنگاران/اصفهان مسئول امور موزۀ حمام رهنان از تدوین کتاب تاریخ شفاهی هیأت های مذهبی اصفهان خبر داد و گفت: در این پروژه علاوه بر تاریخ شفاهی هیأت ها، تاریخ بزرگان، خیرین، شهدای محلات و تاریخچۀ محلۀ آنان را نیز از بُعد تاریخ نگاری محلی گردآوری کرده ایم.

گامی برای ثبت تاریخ شفاهی هیأت های مذهبی اصفهان

محمد معماریان با بیان اینکه تاریخ شفاهی، علمی است که چند دهه اخیر در دنیا باب شده و اطلاعات موجود در خاطرِ افراد حاضر در آن عصر را به ثبت می رساند، گفت: تا به امروز سه مرحله از پروژۀ ثبت تاریخ شفاهی هیأت های مذهبی اصفهان اجرا شده و در این پروژه، تاریخ شفاهی 14 هیأت مذهبی در مناطق 1 و 3 که مهمترین بخش های مذهبی شهر اصفهان به شمار می فرایند جمع آوری شده است.

وی شرح داد: ما در این پروژه تلاش کردیم سابقۀ هیأت های مذهبی را که در دوره پهلوی و از دهه 20 به بعد در اصفهان تشکیل شده اند و اسناد و مدارکی که قابل دسترسی بوده جمع آوری کنیم.

مسئول امور موزه حمام رهنان ادامه داد: در این پروژه کوشیده شده هیأت های مذهبی به ترتیب شاخص هایی مانند سابقه تأسیس، اهمیت و عملکرد مهم هیأت در طول سال های گذشته تا به امروز انتخاب و اولویت بندی شوند. این کار توسط یک تیم پژوهشی ماهر و معتبر با مدیریت دکتر مهدی ابوالحسنی ترقی انجام و گزینه ها و افراد شاخص هر هیأت که گذشته آن هیأت را به وضوح به یاد داشتند، انتخاب شدند.

معماریان با بیان اینکه تقریبا از هر هیأت حدود 10 نفر انتخاب شدند، گفت: فرایند کار به این صورت بود که با این افراد در مکان هیأت مصاحبه هایی انجام شد، تمام اطلاعات آن ها از زمان تأسیس هیأت تا به امروز استخراج و تمام مصاحبه ها به صورت مستند و تصویری با کیفیتی بسیار خوب ضبط شد. پیاده سازی مصاحبه ها نیز اجرا شده و در حال تدوین کتاب تاریخ شفاهی هیأت های مذهبی هستیم که به یاری خدا با تکمیل مراحل بعدی پروژه می توانیم کتاب جامعی در این باره ارائه دهیم.

مسئول امور موزه حمام رهنان با بیان اینکه این پروژه در ایران بی سابقه بوده، یادآور شد: با توجه به بررسی های اجرا شده تا به امروز هیچ شهری بر روی موضوع تاریخ شفاهی هیأت های مذهبی کار نکرده و باید گفت اصفهان در این زمینه پیشرو بوده است.

به گزارش خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، وی افزود: پیش از انجام این پروژه بر روی طرح تاریخ شفاهی بازار اصفهان کار شد که پروژه ای منحصر بفرد بود و حدود 2 سال پیش توسط موزه عصارخانه شاهی رونمایی شد. پروژه تاریخ شفاهی هیأت های مذهبی هم کاری است در راستا پروژه تاریخ شفاهی اصفهان که بر روی بُعد مذهبی این شهر تمرکز دارد.

معماریان خاطر نشان کرد: پروژه تاریخ شفاهی هیأت های مذهبی اصفهان به موضوعاتی چون پیشینه آن ها در زمان قبل از انقلاب، فعالیت های سیاسی و انقلابی هیأت ها، حضور آن ها در 8 سال دفاع مقدس و تقدیم شهدای خود به انقلاب نیز پرداخته است.

مسئول امور موزه حمام رهنان با بیان اینکه این مجموعه، برای پژوهشگرانی که در حوزه تاریخ شهری و محلی فعالیت می کنند بسیار مفید است، گفت: ما در این پروژه علاوه بر تاریخ شفاهی هیأت ها، تاریخ شفاهی محله های اصفهان را نیز آورده ایم چراکه هیأت ها به نوعی به محلات وابسته بودند و فعالیت های خود را در محلات شکل می دادند؛ از این رو تلاش کردیم نه تنها تاریخ شفاهی هیأت، بلکه تاریخ بزرگان، خیرین و شهدای آن محلات و تاریخچۀ محله را از بُعد تاریخ نگاری محلی گردآوری کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 3835

به "گامی برای ثبت تاریخ شفاهی هیأت های مذهبی اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گامی برای ثبت تاریخ شفاهی هیأت های مذهبی اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید