وال استریت ژورنال:لازم بود همان پایگاهی که در 400 مایلی چین و 500 مایلی ایران واقع شده ترک گردد؟

به گزارش مجله هاستفا، روزنامه آمریکایی در تحلیلی خطاب به بایدن نوشت لازم بود که پایگاه بگرام که نزدیک ایران و چین است ترک گردد؟

وال استریت ژورنال:لازم بود همان پایگاهی که در 400 مایلی چین و 500 مایلی ایران واقع شده ترک گردد؟

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، وب سایت تحلیلی ایل جورناله ایتالیا نوشت: تصمیم آمریکا مبنی بر خروج نیروها از افغانستان نشان دهندۀ تمایل این کشور برای خاتمۀ جنگی است که بیست سال پیش در قالب مبارزه علیه تروریسم شروع شده بود و در طول زمان ویژگی های متفاوتی به خود گرفته است تا جایی که مورد غضب رأی دهندگان آمریکایی نهاده شد.

جنگ علیه تروریسم که در واقع با توجه به این که طالبان شکست نخورده اند و گروه های دیگر اسلام گرا ممکن است فضای مانوری بیابند، نمی توان گفت که به سرانجام رسیده است. زیرا روشن است که آمریکا قادر نخواهد بود منطقه ای اینچنین حائز اهمیت را رها کند و آن را به دست دشمن راهبردی اش رها سازد.بنابراین روشن است که برای آمریکا ضروری است که شبکه ای از منافع، متحدان و نیز پایگاه هایی تشکیل دهد که این امکان را فراهم آورد که به این عقب نشینی از افغانستان به مثابۀ تحولی در استقرار نیروها بنگرد و نه به یک رهاسازی میدان در مقابل دشمنان.

کم کم این پرسش و نیز نگرانی در درون پنتاگون مطرح می گردد. نیروی دریایی آمریکا دقیقاً به منظور پوشش دهی عقب نشینی از کشورهای آسیای میانه دستور استقرار ناو هواپیمابر رونالد ریگان در منطقۀ خلیج فارس را صادر نمود.

روزنامۀ وال استریت ژورنال در مقاله ای این پرسش را مطرح نمود که آیا از دست دادن پایگاه هوایی بگرام که یکی از مهم ترین قطب های راهبردی آمریکا در افغانستان و سراسر آسیای میانه به شمار می رفت، لازم بود؟ همان پایگاهی که در 400 مایلی غرب چین و 500 مایلی شرق ایران واقع شده است. از دست دادن آن به معنای از دست دادن امکان استقرار نیروهای هوایی در منطقه ای است که می تواند به زودی در آن جنگی درگیرد. این مسأله که آمریکا در فکر استفاده از ناوهای هواپیمابر در خلیج فارس یا ایجاد سامانه ای است که واشنگتن را به شرکای خود در آسیای میان متصل سازد، از این امر حکایت دارد.

در حال حاضر بعید است که در حال ساخت پایگاه هایی به مهمی و ابعاد پایگاه بگرام باشد. تنها دو کشوری که ممکن است در این سامانه قرار گیرند ازبکستان یا تاجیکستان هستند که البته تمایل آنها به عدم درگیر شدن در جنگ ممکن است باعث کنارگرفتن آنها گردد.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 14 تیر 1400 بروزرسانی: 14 تیر 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 7829

به "وال استریت ژورنال:لازم بود همان پایگاهی که در 400 مایلی چین و 500 مایلی ایران واقع شده ترک گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وال استریت ژورنال:لازم بود همان پایگاهی که در 400 مایلی چین و 500 مایلی ایران واقع شده ترک گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید