مسجد کول شریف؛دومین و عظیم ترین مسجد روسیه و اروپا

به گزارش مجله هاستفا، مسجد قل شریف، عظیم ترین مسجد روسیه، در شهر قازان تاتارستان واقع شده است. مسجد کول شریف یکی از مساجد اصلی و عظیم قرون وسطی در قازان بوده که در سده 16 میلادی احداث شد. این مسجد با کتاب خانه غنی خویش سبب ظرافت، زیبایی و تزیین پایتخت خان های قازان و مرکز اموزش مذهبی، گسترش علوم در قسمت مرکزی روسیه در سده 16 میلادی بود.

مسجد کول شریف؛دومین و عظیم ترین مسجد روسیه و اروپا

با ما سفر کنید و با تور اروپا قیمت مناسب از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

این مسجد باعث ظرافت، زیبایی و درخشش پایتخت خان های قازان و مرکز اموزش دینی، گسترش علوم در قسمت مرکزی روسیه در سده 16 میلادی بوده هست. این مسجد معروف روسیه بعنوان نماد شهر کازان شناخته میشود .

این مسجد به افتخار آخرین امام جماعت خویش سید قل شریف یکی از رجال مشهور دینی، عالم، شاعر و سیاستمدار و از فرماندهان دفاعی شهر قازان، که در این مسجد خدمت میکرد و در زمان اشغال این شهر کشته شد تغییر اسم داد.

معماری مسجد قل شریف یا کول شریف:

مسجد 2 طبقه ای قل شریف، یک طبقه را به نیایش و یک طبقه را به موزه اسلامی خود اختصاص داده هست. گنبد مرکزی این مسجد 39 متر و 4 مناره اصلی آن 57 متر ارتفاع دارند. بخش عمده ای از هزینه ساخت مسجد از طریق مسلمانان تاتار اهدا شده هست.

تعدادی معتقدند سبک معماری این مسجد وام دار سبک های بلغاری هست ولی مولفه های آن به سبک عثمانی و دوره رنسانس شباهت دارد. مسجد قدیمی که در همین مکان ساخته شده بود در سال 1552 از طریق روس ها خراب شد و دارای مناره های 8 متری بود که در ساخت آن سنگ های سفید رنگ نقش اصلی را برعهده داشت. در این مسجد یک مدرسه اسلامی و یک کتاب خانه هم قرار داشت.

در 21 فوریه سال 1996 به درخواست مینتیمر شایمییف رییس جمهور تاتارستان بازسازی مسجد آغاز شد و در ژوئیه سال 2005 در دوره جشن های هزاره قازان رسما بازگشایی شد. اقامه نماز آدینه در این مسجد یکی از مهمترین و عظیم ترین رویدادهای پایتخت تاتارستان به حساب می آید.

منبع: گردشبان
انتشار: 15 فروردین 1400 بروزرسانی: 15 فروردین 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 6942

به "مسجد کول شریف؛دومین و عظیم ترین مسجد روسیه و اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد کول شریف؛دومین و عظیم ترین مسجد روسیه و اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید