مرمت قلعه کنجانچم در استان ایلام ادامه می یابد

به گزارش مجله هاستفا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام از ادامه مرمت قلعه کنجانچم در شهرستان مهران اطلاع داد.

مرمت قلعه کنجانچم در استان ایلام ادامه می یابد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام، عبدالمالک شنبه زاده مدیر کل میراث فرهنگی این استان ایلام امروز یکشنبه 20 آبان 97 با اعلام این خبر اظهار کرد: قلعه کنجانچم شهرستان مهران با اعتبارات ملی ابلاغ شده از سوی سازمان مرکزی، مرمت می گردد.

او اضافه کرد: عملیاتی که توسط شورای فنی جهت حفاظت ومرمت این بنای تاریخی تأیید و به تصویب رسیده است شامل تسطیح و رگلاژ و خاکبرداری محوطه در اضلاع شمالی و جنوبی قلعه با وسایل مکانیکی - خاکریزی محلهای باغچه ها و محوطه سازی اجرا شده قبلی و محلهای اجرایی جدید با شن رودخانه ای می گردد.

او اضافه کرد: ضمن این که بنایی با سنگ لاشه و ملات ماسه سیمان در پی و محلهای بالاتر از پی، اجرای پی کنی در زمین سخت، اجرای بتن مگر در پی به حجم، سنگ چینی و اجرای بلوکاژ با سنگ لاشه، تهیه سنگ مالون به حجم 50 متر مربع و اجرا در محلهای مورد احتیاج، بند کشی دیوار سنگی با ملات سیمان، تهیه و ریختن و تسطیح خاک زراعتی در داخل باغچه ها و محلهای مورد احتیاج بخش دیگری از این عملیات است.

شنبه زاده توضیح داد : با توجه به قرار گیری این بنای تاریخی در راستا راه عتبات عالیات و در صورت وجود سرمایه گذار این بنای تاریخی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

او بیان کرد: این قلعه در 15 کیلومتری شمال شهر مهران و در جاده ایلام- مهران در راستا راه کربلا واقع شده است ودر سال 1326 هجری قمری بنا به دستور غلامرضاخان ابوقداره؛ آخرین والی ایلام و به عنوان قلعه زمستانی والی ساخته شده و دارای اتاق های مرتبط به هم، حمام، برج نگهبانی و قسمت مسکونی و دیوانخانه است.

این اثر در تاریخ 22 تیر 1379 با شماره ثبت 2743 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 30 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 316

به "مرمت قلعه کنجانچم در استان ایلام ادامه می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرمت قلعه کنجانچم در استان ایلام ادامه می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید