عرضه ماسک و دستکش به داروخانه ها با قیمت های چند برابر

به گزارش مجله هاستفا، نایب رییس انجمن داروسازان ایران از توزیع ماسک و دستکش در بعضی داروخانه ها اطلاع داد و با بیان اینکه هنوز شرایط داروخانه ها در این حوزه به شرایط عادی نرسیده است، گفت: جالب است که در حال حاضر هم اقلامی مانند ماسک و دستکش با قیمت گران و قیمتی بالاتر و چند برابر آنچه در اسفند ماه وجود داشت، به داروخانه ها عرضه می گردد

عرضه ماسک و دستکش به داروخانه ها با قیمت های چند برابر

به گزارش خبرنگاران از ایسنا، دکتر علی فاطمی درباره شرایط توزیع ماسک و دستکش در داروخانه ها، گفت: از ابتدای هفته جاری توزیع ماسک و دستکش در بعضی داروخانه ها شروع شده، اما هنوز در عمل به تعداد کافی توزیع نشده است و هنوز شرایط داروخانه ها در این حوزه به شرایط عادی نرسیده است. به عنوان مثال در حال حاضر در زمینه محلول های الکلی و ژل های ضدعفونی نماینده شرایط داروخانه ها نرمال و عادی است، اما در حوزه ماسک و دستکش همچنان کمبودها وجود دارد.

داروخانه ها بهترین محل عرضه اقلام بهداشتی

وی با بیان اینکه در عین حال فقط در بعضی داروخانه ها ماسک و دستکش توزیع شده است، اضافه کرد: رویه ای که در ایران برای کنترل و مدیریت اقلام حفاظت فردی رخ داد، برخلاف همه جای دنیا بود. در دنیا داروخانه ها را به عنوان مرکز تامین اقلام و مواد حفاظتی قرار دادند، اما در ایران اولین اقدام این بود که بخشنامه ای را صادر کردند مبنی بر اینکه داروخانه ها این اقلام را نفروشند. البته دلیل این اقدام معین بود. در آن موقع کمبود اقلام حفاظتی وجود داشت و دولت باید شرایط را مدیریت می کرد، اما ای کاش این مدیریت توزیع به وسیله داروخانه ها انجام می شد؛ چراکه هیچ محل عرضه ای در کشور به اندازه داروخانه ها، مورد نظارت قرار نمی گیرد.

وی گفت: باید توجه کرد که داروخانه ها هم به وسیله شبکه بهداشت، هم به وسیله معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و هم به وسیله سه سازمان بیمه گر هم از نظر قیمت و هم از نظر کیفیت مورد نظارت قرار می گیرد و هیچ محلی نیست که به اندازه داروخانه ها کالاهایش چک گردد.

نایب رییس انجمن داروسازان ایران تاکید نمود: بر این اساس اگر خوب مدیریت می کردند، به این نقطه نمی رسیدیم و مردم زودتر به اقلام حفاظت شخصی با کیفیت و استاندارد دسترسی پیدا می کردند. متاسفانه در ابتدای نایاب شدن اقلام حفاظتی بسیاری از شرکت های فراوری نماینده و پخش نماینده قیمت هایشان را افزایش دادند و با قیمت گران ماسک، دستکش و ... را به داروخانه ها عرضه می کردند. بر همین اساس جامعه با یک شوک ناشی از افزایش قیمت ناگهانی این اقلام روبرو شد. در آن موقع دوربین های خبری به داروخانه ها آمدند و گفتند که این اقلام گران شده و داروخانه ها آن ها را به مردم عرضه نمی نمایند، در حالی که ضرر چنین گزارش هایی به چشم خود مردم رفت و دولت عرضه این اقلام را در داروخانه ها ممنوع نمود.

عرضه ماسک و دستکش در سوپرمارکت آری، در داروخانه؛ نه!

فاطمی با بیان اینکه بنابراین از اسفند تا به امروز زمان دو ماهه ای را از دست دادیم و مردم برای تامین اقلام حفاظتی رنج کشیدند، اظهار کرد: جالب است که در حال حاضر هم اقلامی مانند ماسک و دستکش با قیمت گران و قیمتی بالاتر و چند برابر آنچه در اسفند ماه وجود داشت، به داروخانه ها عرضه می گردد. شانتاژ خبری که در اسفند ماه رخ داد، باعث شد که داروخانه ها از عرضه این اقلام منع شوند و دسترسی مردم محدود شد. در حالی که شرکت های واردنماینده، فراوری نماینده و ... از مسیرهایی جز داروخانه این اقلام را به بازار تزریق کردند. بر همین اساس بود که شاهد بودیم که کنار پیاده روها، ابزارفروشی ها، سوپر مارکت ها و... ماسک و دستکش عرضه می گردد. ما دو ماه زمان طلایی را برای دسترسی راحت تر مردم به اقلام حفاظت فردی را از دست دادیم.

وی تاکید نمود: البته نباید کتمان کرد که بخش عمده عدم دسترسی به این اقلام به دلیل افزایش چند برابری مصرف آن ها بود. در عین حال اولویت اول سازمان غذا و دارو تامین این اقلام برای بیمارستان ها و مراکز درمانی، درمانگاه ها، مطب ها و... و یا اماکن عمومی بود. بر همین اساس دسترسی محدودتر شد.

فاطمی همچنین گفت: در حال حاضر هم فراوری اقلامی چون ماسک و دستکش 10 برابر شده است و کنترل های سازمان غذا و دارو بیشتر و بهتر شده است، اما اگر این اقدامات در زمان کوتاه تری اجرا شده و از طرفی به داروخانه ها اعتماد می شد، زودتر مسائل رفع می شد. باید توجه کرد که داروخانه ها نسبت به سایر مراکز، قطعا محل های بهتری برای عرضه اقلام بهداشتی محسوب می شوند.

وی تاکید نمود: در حال حاضر به طور کلی قیمت مصوب اقلام حفاظت فردی مانند ماسک و دستکش افزایش یافته است؛ چراکه قیمت مواد اولیه در دنیا برای فراوری این اقلام نیز بالا رفته است. داروخانه ها هم بر اساس فاکتور رسمی و سودی که بر روی فاکتور آمده این اقلام را به مردم عرضه می نمایند. در محل هایی غیر از داروخانه نظارتی بر روی فاکتورها اعمال نمی گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 13 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 3937

به "عرضه ماسک و دستکش به داروخانه ها با قیمت های چند برابر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عرضه ماسک و دستکش به داروخانه ها با قیمت های چند برابر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید