شهریری-مشکین شهر-ایران

به گزارش مجله هاستفا، محوطه شهر یری اولین بار در سال 1978 ق .م توسط چارلز برنی شناسایی و آنالیز شد. او معتقد بود که عمر برخی آثار تا هزاره سوم قبل از میلاد، عصر آهن، سفال خاکستری و نخودی و نارنجی هم می رسد.

شهریری-مشکین شهر-ایران

شهر یری

منطقه باستانی معروف به شهر یری در شمال غربی روستای پیرازمیان در 31 کیلومتری شرق مشگین شهر قرار گرفته است. جایی در کنار رود قره سو که وسعت آن به 400 هکتار می رسد و از سه قسمت دژ نظامی، معبد و قوشا تپه تشکیل می شود. قدمت قلعه و معبد به 1450 پیش از میلاد و قوشا تپه به 7 هزاره پیش از میلاد می رسد.

محوطه شهر یری اولین بار در سال 1978 ق .م توسط هیئت چارلز برنی شناسایی و آنالیز شد. او معتقد بود که عمر برخی آثار تا هزاره سوم قبل از میلاد، عصر آهن، سفال خاکستری و نخودی و نارنجی هم می رسد.

محوطه باستانی شَهَریِری (با تلفظ shaharyeri) در2 کیلو متری شمال روستای پیرازمیان واقع شده است که از شمال به جاده اصلی آسفالته مشکین به اردبیل محدود می شود. نماد این محوطه وجود سنگهای دست ساز آدم نما بوده و آن مشتمل بر بخشهای زیر می باشد:

1- قلعه با منطقه وسیع مسکونی مصطبه ای شکل با معماری سنگی دیوار طویل دفاعی (نوع خشکه چین و صخره طبیعی چسبیده به رودخانه قره سو) عصر آهن

2-معبد یا محلی در ارتباط با برگزاری آیین های مذهبی به نام مکتب اوشاقلاری (سنگ افراشته) آهن 1و2

3- گورهای باستانی از نوع کلان سنگی (مگالتیک) عصرآهن

4- محوطه قوشاتپه گذر نوسنگی به کالکولتیک (مس وسنگ)

5- غارباستانی و دروازه قسمت غربی معبد

6- رودخانه قره سو

7- محوطه قارا کهیل قاباغی دوره برنز (هزاره سوم و چهارم قبل از میلاد).

طبق آنالیز های اجرا شده توسط هیئت چارلز ، برخی از آثار این محوطه به هزاره سوم قبل از میلاد بر می شود. همجنین چارلز برنی تاریخ اکثریت گورهای این محل را هزاره دوم و اول قبل از میلاد می داند. بنابراین تاریخ این محوطه تا هزاره سوم محتمل می باشد. طی کاوشهای که توسط هیئت دکتر نوبری در آذر 1382 در این محل صورت گرفت اشیای با ارزشی از داخل گورهای این محوطه کشف شده شد.

دیدن این منطقه باستانی در هوای دلپذیر و سالم مشکین شهر راازدست ندهید ودربرنامه های ایران گردی خود بگنجانید.

در این باره بیشتر بدانیم:

منطقه باستانی شهر یری - مشکین شهر

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: سفرگو
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 2402

به "شهریری-مشکین شهر-ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهریری-مشکین شهر-ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید