سفر ارزیابان یونسکو برای آنالیز میدانی کاروانسرا های ایرانی؛ به زودی

به گزارش مجله هاستفا، خبرگزاری خبرنگاران- مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ورود ارزیابان میراث جهانی یونسکو برای آنالیز میدانی دو پرونده کاروانسرای ایرانی و الحاق جنگل های دیزمار به پرونده جهانی جنگل های هیرکانی در نیمه اول مهر و آبان 1400 اطلاع داد.

سفر ارزیابان یونسکو برای آنالیز میدانی کاروانسرا های ایرانی؛ به زودی

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، آقای مصطفی پورعلی گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته، دو کارشناس ارزیاب کمیته میراث جهانی یونسکو اعزامی از ایکوموس جهانی، در نیمه اول مهرسال جاری وارد ایران می شوند و حدود 20 روز در ایران حضور خواهند داشت و 56 کاروانسرای منتخب را که در پرونده ثبت جهانی کاروانسرای ایرانی معرفی شده است، مورد ارزیابی میدانی قرار می دهند.

او اضافه کرد: پرونده کاروانسرای ایرانی پرونده بسیار حائز اهمیتی است و به اسم یک پرونده زنجیره ای بخش قابل توجهی از استان های کشور را که شامل 24 استان است، در برمی گیرد.

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی توضیح داد: امید است با همکاری همه مقامات و مسؤولان ذی ربط این ارزیابی به خوبی انجام گردد. مطالعات این پرونده چندین سال است که به طول انجامیده و به امید خدا آنالیز نهایی این پرونده در تابستان 1401 در کمیته میراث جهانی یونسکو مطرح و انجام خواهد شد.

آقای پورعلی اسم کرد: بر اساس هماهنگی صورت گرفته ابتدای آبان سال جاری هم ارزیاب اتحادیه بین المللی حفاظت طبیعی (IUCN)، اعزامی از کمیته میراث جهانی یونسکو برای آنالیز فنی پرونده جنگل های دیزمار از استان آذربایجان شرقی وارد ایران خواهد شد و امید است نتایج آنالیز میدانی این کارشناس هم به الحاق این منطقه حفاظت شده به پرونده جهانی جنگل های هیرکانی منجر گردد.

او اظهار کرد: این دو پرونده که از سال گذشته برای کمیته میراث جهانی یونسکو ارسال شده است، سال جاری مورد ارزیابی میدانی قرار می گیرد و قرار است در سال 2022 آنالیز نهایی آن در کمیته میراث جهانی یونسکو انجام گردد.

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی بیان نمود: پرونده دیزمار حاصل کار مشترک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان حفاظت محیط زیست کشور و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور است که به شکل مشترک با یک سایت از کشور آذربایجان موسوم به پارک هیرکان تدوین و در سال گذشته به دبیرخانه یونسکو ارسال شده است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 8749

به "سفر ارزیابان یونسکو برای آنالیز میدانی کاروانسرا های ایرانی؛ به زودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر ارزیابان یونسکو برای آنالیز میدانی کاروانسرا های ایرانی؛ به زودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید