راه کار فناوری نانو برای تشخیص آلودگی مواد غذایی

به گزارش مجله هاستفا، پژوهشگران نانوزیست حسگری ساختند که با استفاده از آن می توان آفت کش ها و مواد خطرناک را در مواد غذایی شناسایی کرد. این حسگر مقادیر بسیار کمتر از حد استاندارد را نیز شناسایی می نماید.

راه کار فناوری نانو برای تشخیص آلودگی مواد غذایی

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی خبرنگاران، مسمویت های غذایی امری است که از گذشته تاکنون همراه انسان بوده و حی امروز با وجود پیشرفت زیاد فناوری ها این آلودگی ها بیشتر شده است و همیشه شاهد این امر هستیم که افراد زیادی به دلیل مسمویت غذایی به پزشکی مراجعه می نمایند، اما به تازگی مقاله ای در نشریه Nanoscale Horizons به چاپ رسیده است. محققان نویسنده این مقاله ادعا نموده اند که با ساخت نانوزیست حسگری می توانند آفت کش ها و مواد خطرناک را در مواد غذایی شناسایی نمایند.

به تازگی یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه ایالتی آیوا پیروز به ساخت حسگری با استفاده از گرافن شده است. گرافن ماده ای با خواص بسیار شگفت انگیز است که می تواند انقلابی در صنایع ایجاد کند. این ماده در حوزه های مختلف از الکترونیک تا حسگر و باتری قابل استفاده است.

بیشتر بخوانید: فضانوردان به زودی قادر به روشن کردن آتش در ایستگاه فضایی بین المللی می شوند

حسگر ساخته شده توسط این محققان قادر است ترکیبات اورگانوفسفات را شناسایی کند، ماده ای که در آفت کش ها استفاده می گردد. این حسگر می تواند در سطحی 40 برابر کمتر از میزان توصیه شده توسط آژانس محافظت از محیط زیست آمریکا این ترکیبات را شناسایی کند.

برای ساخت این حسگر از لیتوگرافی بدون ماسک جوهرافشان نمکی (SIIML) استفاده شده است، فرآیندی که در آن از چاپگر جوهرافشان برای فراوری مدار گرافنی استفاده می گردد؛ بنابراین محققان این پروژه از این روش برای فراوری ارزان قیمت مدار استفاده کردند. روی سطح مدار می توان آنزیم های حساس به آفت کش قرار داد تا حساسیت فرآیند تشخیص آفت افزایش یابد. این پروژه با حمایت اقتصادی موسسه ملی غذا و کشاورزی و بودجه 573 هزار دلاری اجرا شده است.

جاناتان کلاسون از محققان این پروژه می گوید: این حسگر به گونه ای طراحی شده که بتواند پاتوژن ها را در تجهیزات فراورینماینده مواد غذایی شناسایی کند و مانع از آلودگی آن ها گردد. این حسگر قادر است تا برای رصد بیماری های مربوط به دام، پیش از اینکه بیماری به مرحله پیشرفته برسد، استفاده گردد. این روش می تواند قواعد بازی را در حوزه حسگری تغییر دهد و منجر به ساخت حسگر هایی با حساسیت بالا و قیمت کم گردد.

نتیجه این پروژه، حسگری است که قادر به شناسایی مقدار بسیار کم در حد 0.6 نانومتر از ترکیبات آلاینده است؛ این در حالی است که استاندارد موردنظر EPA 24 نانومتر و در کانادا 170 نانومتر است.

محققان این پروژه معتقدند که این حسگر شبیه به تست های نواری برای تشخیص دیابت است بنابراین می توان مواد آلاینده را به سرعت تشخیص داد.

قدرت 40 برابری نانوزیست حسگری برای تشخیص مواد آلوده در مواد غذایی

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 1969

به "راه کار فناوری نانو برای تشخیص آلودگی مواد غذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه کار فناوری نانو برای تشخیص آلودگی مواد غذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید