دره ارزانفود و غارعلیصدر ثبت جهانی می گردد، ساخت موزه منطقه ای غرب کشور براساس هگمتانه قدیم

به گزارش مجله هاستفا، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه ثبت جهانی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری راه میانبری برای معرفی ظرفیت های استان و جذب گردشگر است، گفت: ثبت جهانی دره ارزانفود و غار علیصدر در دستور کار است.

دره ارزانفود و غارعلیصدر ثبت جهانی می گردد، ساخت موزه منطقه ای غرب کشور براساس هگمتانه قدیم

به گزارش خبرنگاران از همدان، علی مالمیر از مدیران بومی اهل تویسرکان از شهرستان های استان همدان است و دارای تحصیلات آکادمیک در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت است و فعالیت در استانداری کرمانشاه به عنوان مشاور و معاونت سیاسی و امنیتی و سابقه مدیریت در کسوت های مختلف را در استان های قم و همدان در شناسنامه کاری خود دارد.

با توجه به تغییر رویکرد گردشگری از فعالیتی صرفا مفرح به صنعت که سبب معطوف شدن نگاه های اقتصادی و اشتغال زا به آن شده است و در این میان موضوع اصلی توسعه استان استان همدان با دارا بودن بیش از یک هزار و 700 اثر تاریخی و جاذبه های طبیعی و گردشگری بسیار در صنعت گردشگری و جذب گردشگر تعریف شده است.

بر این اساس فعالیت در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان که سبب افتخار آفرینی هایی همچون ثبت جهانی لالجین به عنوان شهرجهانی سفال و کسب افتخاراتی در حوزه فعالیت های گردشگری استان همدان شد و در این راستا مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در دفتر خبرنگاران حاضر شد تا به تشریح برنامه های کاری خود بپردازد و به سئوالات خبرنگاران این رسانه در حوزه گردشگری پاسخ دهد.

خبرنگاران: در حال حاضر چند اثر واجد ارزش تاریخی در همدان شناسایی و مرمت شده است؟

مالمیر: تا به امروز 750 اثر واجد ارزش با آنالیز های باستان شناسی در استان همدان شناسایی شده که بر این اساس یک هزار و 700 مورد از آن مربوط به محوطه و ابنیه های تاریخی است. این آثار چون شناسنامه و معرف تاریخ و فرهنگ به شمار می آیند به شدت احتیاجمند حفاظت هستند بر این اساس هر سال باید مورد مرمت و بازبینی قرار بگیرند اما با توجه به شرایط اعتبارات دولتی در این حوزه مرمت این آثار با اولویت بندی در حال اجرا و رسیدگی است.

خبرنگاران: بعضی از ابنیه تاریخی همدان از جمله خانه جواهری و بافت تاریخی میدان امام(ره) در اثر آتش سوزی تخریب شد برنامه میراث فرهنگی برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی چیست؟

مالمیر: حفاظت و حراست از بناهای تاریخی یکی از وظایف اصلی میراث فرهنگی به عنوان متولی این امر است اما بناهای تاریخی نیز به دو دسته ثبتی و غیرثبتی تقسیم می شوند بر بناهای ثبتی قانون حاکم است اما چالش هایی نیز در این زمینه وجود دارد.

در ارتباط با آتش سوزی میدان امام خمینی(ره) نیز باید گفت که مهم ترین دلیل این حادثه فرسوده بودن زیرساخت تأسیساتی واحدهای تجاری در این منطقه بود بر این اساس انتظار داریم با همکاری ارگان های مرتبط با طرح ساماندهی میدان امام(ره) که مهم ترین آنها شهرداری و اتاق اصناف است هرچه سریع تر این طرح اجرایی گردد و بتوانیم بافت تاریخی میدان مرکزی شهر همدان را حفظ کنیم چرا که عقیده داریم این بافت از جمله مواردی است که شرایط ثبت جهانی شدن را دارد.

خبرنگاران: دیدگاه شما در ارتباط با بلند مرتبه سازی در محوطه و حریم ابنیه تاریخی و آثار ماندگار فرهنگی استان چیست؟

مالمیر: باور دارم که منظر و نمای آثار و ابنیه تاریخی باید حفظ گردد و دید خارجی داشته باشد بر این اساس با در کنار گذاشتن تمامی ساختمان هایی که تا امروز مجوز گرفته و ساخت و ساز انجام داده اند در حال حاضر برای بلند مرتبه سازی های مجاور آثار تاریخی و با در حریم آنها باید طبق شرایط و استاندارد لازم مجوز صادر گردد در غیر این صورت سازمان میراث فرهنگی در این حوزه از موضع خود کوتاه نمی آید و با تمام قوا در مقابل حفظ و حراست از حریم این آثار به میدان می آید.

خبرنگاران: شرایط قرار دریافت میدان تاریخی امام(ره) شهر همدان در لیست ثبت جهانی یونسکو به کجا رسیده است؟

مالمیر: توجه داشته باشید استان همدان از جمله بزرگ ترین ظرفیت های کشور برای داشتن نماینده در فهرست ثبت جهانی است بر این اساس با توجه به شرایط و ضوابط موجود در سازمان جهانی یونسکو برای ثبت جهانی شدن اولویت اولی تر بعد از لالجین در استان همدان به نظر می رسد دره ارزانفود باشد که در حال حاضر در کوشش هستیم که نماینده بعدی استان همدان در لیست ثبت جهانی این دره باشد اگرچه تعداد ابنیه و ظرفیت های استان در این خصوص بسیار بالاست.

خبرنگاران: برنامه شما برای اینکه غار علیصدر یکی دیگر از نمایندهای استان در یونسکو و در فهرست ثبت جهانی باشد چیست؟

مالمیر: غار علیصدر از بکرترین مناطق گردشگری استان است که به عنوان یک موهبت الهی در اختیار مردم همدان قرار داده شده و خوشبختانه در سال های اخیر با فعالیت خوب و مدیریت حساب شده شرکت ساحتی علیصدر توانسته بیش از پیش به عنوان مقصدی برای گردشگران سراسر کشور تعریف گردد.

با توجه به آنچه پیش تر در ارتباط با شرایط دریافت عنوان ثبت جهانی گفته شد قطعا غار علیصدر با داشتن تمامی این شرایط و با توجه به اینکه از مهم ترین جاذبه های طبیعی تاریخی استان محسوب می گردد از اولویت های ما برای معرفی و کاندیدا شدن در فهرست ثبت جهانی به شمار می رود اما باید توجه داشت که در راستا جهانی شدن در استان همدان باید زیرساخت های لازم و شرایط جهانی بودن را فراهم کنیم.

خبرنگاران: بزرگترین پروژه میراث فرهنگی به لحاظ اقتصادی و معنوی در حال حاضر کدام پروژه است که می توان از آن به عنوان اولویت اصلی این اداره کل در همدان نام برد؟

مالمیر: موزه منطقه ای غرب کشور یکی از پروژه های مهم استان در حوزه فعالیتی مجموعه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان به شمار می رود و بر این اساس عقیده داریم زمانی که به دنبال اجرای پروژه های بزرگی مانند موزه منطقه ای هستیم نباید به دنبال سمبل کاری باشیم با این استدلال موزه براساس هگمتانه قدیم ساخته شده تا نشانگر و احیاگر فضای تاریخی همدان باشد. بنابر آمار ارائه شده اعتبار لازم برای اتمام کار موزه 30 میلیارد تومان ارزیابی شده که تا به امروز بخشی از آن برای مخزن موزه اختصاص و پرداخت و هزینه شده است.

خبرنگاران: باتوجه به اینکه گردشگری موضوع اصلی توسعه استان عنوان شده از دیدگاه شما ظرفیت ها و چالش های گردشگری استان همدان در چه مواردی است؟

مالمیر: باید توجه داشت که برای گسترش و توسعه صنعت گردشگری احتیاج به هم افزایی بیشتر بین دولت و بخش خصوصی داریم. در این راستا کوتاه بودن مدت اقامت مسافران، فصلی بودن گردشگری، عدم توانمندی بخش خصوصی در جذب گردشگر و نداشتن توجیه در تأمین زیرساخت مناطق نمونه گردشگری از چالش های جدی در حوزه گردشگری است که انتظار داریم با همت همگانی و ایجاد امنیت برای سرمایه گذاران در این حوزه شاهد گسترش و رشد فعالیت ها در صنعت گردشگری که منجر به اشتغال زایی می گردد بیش از پیش باشیم.

خبرنگاران: یکی از مهم ترین عواملی که سبب شده مدت زمان اقامت گردشگر و مسافر در همدان چندان قابل توجه نباشد چیست؟

مالمیر: ظرفیت شهرستان در میزبانی از گردشگر باید به اندازه مراکز استان مورد توجه قرار گیرد در حال حاضر شهرستان لالجین جهانی شده و تعیین است که استقبال و ورود گردشگر در این شهرستان افزایش پیدا می کند بر این اساس دیگر شهرستان های استان همدان نیز باید با ارائه برنامه و خلاقیت از این اتفاق به سود خود بهره ببرند و در کوشش باشند با معرفی جاذبه های گردشگری و آثار تاریخی خود در جذب و ماندگاری بیشتر گردشگران و مسافران به استان همدان برند گردشگری خود را به جهان معرفی نمایند.

خبرنگاران: درباره مجوز ساخت هتل و مراکز اقامتی به عنوان زیرساخت توسعه صنعت گردشگری و دلیل رها شدن هتل های نیمه کاره در همدان توضیحاتی بفرمایید؟

مالمیر: عمده ترین مشکل این دست هتل ها که شما صفت نیمه کاره را برای آنها به کار ببرید موضوع نداشتن پارکینگ است باید توجه داشت که ساخت هتل قوانین و مقررات خاص خود را دارد که باید رعایت گردد اما شخصا عقیده دارم افزایش تأسیسات اقامتی در استانی چون همدان که به دنبال گسترش صنعت گردشگری و رشد و توسعه آن است ساخت مراکز اقامتی مثل هتل ها توجیه اقتصادی دارد چرا که در ایام پیک سال بارها با درخواست مسافرانی روبه رو بودیم که پیروز به دریافت اتاق از هتل ها نشده اند.

با استناد بر آن موضوع می توان نتیجه گرفت که مراکز اقامتی استان احتیاجمند گسترش و توسعه بیشتری است که خوشبختانه صنعت هتلداری و گردشگری در همدان رو به رشد است و گواه آن نیز 10 هتلی هستند که با دریافت مجوز ساخت درگیر اجرای پروژه و ساخت تأسیسات خود هستند.

در آینده نزدیک قطعا تغییرات مثبتی در حوزه خدمت رسانی به گردشگران در استان همدان اتفاق می افتد و با توجه به همین تغییرات تعداد گردشگران علاقه مند به استان همدان نیز افزایش پیدا می نماید و این اقدامات همان توسعه اقتصادی استان از راستا گردشگری که در دستور کار قرار گرفته است.

خبرنگاران: با استناد بر اینکه فرودگاه و راه آهن از ظرفیت های مهم در توسعه گردشگری به شمار می فرایند اما با وجود بهره مندی چرا همدان در استفاده از این ظرفیت پیروز نبوده است؟

مالمیر: استان همدان با وجود داشتن ظرفیت های بسیار بالا و جذاب در گردشگری، صنایع دستی و آثار تاریخی متأسفانه چنانچه باید زیرساخت مناسب را که می تواند فرودگاه فعال، راه آهن، هتل های چند ستاره و دیگر موارد این چنینی باشد را در پفراینده رشد گردشگری خود ندارد.

بر این اساس با آغاز مجدد پروازهای همدان به کیش و مشهد از فرودگاه استان و پیگیری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برای سرعت بخشیدن شنیده شدن صوت قطار در همدان و همچنین سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساخت هتل ها و مجوزهای صادر شده در این حوزه امیدواریم در چند سال آینده استان همدان از مقصد هفتم گردشگری به مقصد اول تا سوم گردشگران و مسافران تبدیل گردد.

خبرنگاران: سخن آخر؟

مالمیر: پدیده گردشگری امروزه برجسته ترین کارکردهای اقتصادی را در جهان دارد و می تواند مصداق شاخص اقدام و عملی باشد که رهبر انقلاب در اقتصاد مقاومتی از آن نام برده اند بر این اساس از رسانه ها و دستگاه های اجرایی انتظار داریم با همدلی با مردم خوب استان همدان که دارای فرهنگی کهن و تاریخی پرآوازه هستند همت همگانی خود را برای توسعه و گسترش صنعت گردشگری در استان همدان به کار گیرند.

گفت وگو از شکوفه رنجبر

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: تسنیم
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 2771

به "دره ارزانفود و غارعلیصدر ثبت جهانی می گردد، ساخت موزه منطقه ای غرب کشور براساس هگمتانه قدیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دره ارزانفود و غارعلیصدر ثبت جهانی می گردد، ساخت موزه منطقه ای غرب کشور براساس هگمتانه قدیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید