حوض دختر گبر، اولین سنگ قبر ایران

به گزارش مجله هاستفا، استان تاریخی ایران را می توان شیراز نامید، تمامی جاذبه های تاریخی موجود در این استان خود گواه این امر هستند، از تخت جمشید گرفته تا حافظیه و شاه چراغ و...در این مطلب باز هم موضوعی را مطرح می کنیم که در نوع خود بسیار هیجان انگیز است و برگی دیگر از تاریخ سرزمین بزرگمان را رو می کند، پس همراهمان باشید.

حوض دختر گبر، اولین سنگ قبر ایران

یکی از شهرهای شمالی استان فارس و یکی از منطقه ها کوهستانی و سرسبز در اینجا، شهری به نام اقلید است. در گذشته، جاده شاهی که راه اصلی اصفهان ـ شیراز بود از اینجا می گذشته و به همین سبب نقش پررنگتری از سایر شهرستان ها در سزمین پارس ایفا می کرد. این شهر زمانی گوشه ای از شاهنشاهی هخامنشیان به نام آزارگاتا و مرکز تربیت اسب جنگی کوروش به تعداد می رفت. به استناد آثار تاریخی و سفرنامه های جهانگردان، اقلید در دوران پیش از اسلام هم شهری آباد و مطرح بوده است، از این رو این شهر ارزش بسیار از نظر تاریخی دارد.

و اما ماجرای عجیب اقلد در مرکز شهر درست در سینه کوه است، در دل سنگ فضایی دو پله ای تراشیده شده که در میان آن گودالی به ارتفاع سی سانتیمتر حفر شده است که مشهور به حوض دختر گبر می باشد. حوضچه دختر گبر از یادمانهای دوره ساسانی و مرتبط به استودان های بالای تپه سنگی قلات است.

یکی از دیواره های این قبر باستانی، کتیبه ای است که تاریخ دارد و در آن به تاریخ روز خور(11) از ماه آبان و سال ششم یزدگردی (برابر با 638 میلادی) اشاره شده است. بر اساس استاد تاریخی این دخمه جزئی از عبادتگاه زرتشتیان و متعلق به قلعه ای در بالای تپه بوده است. دخمه در اصل آرامگاهی محصور است، به این ترتیب می توانستند در حوض سنگی یک نفر را به راحتی با زانوی جمع شده دفن کنند. امیدواریم اگر روزی سری به اقلید زدید، از این میراث باستانی هم دیدن کنید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: گردشبان
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 8333

به "حوض دختر گبر، اولین سنگ قبر ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حوض دختر گبر، اولین سنگ قبر ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید