حریق در بنای قاجاری ارومیه ؛ آتش به جان یک خانه تاریخی دیگر افتاد ، واکنش میراث به آتش سوزی خانه انصاری

به گزارش مجله هاستفا، خانه انصاری ارومیه که بنایی قاجاری است دوم مرداد ماه دچار حریق شد و بخش هایی از آن دچار آسیب دیدگی شد.

حریق در بنای قاجاری ارومیه ؛ آتش به جان یک خانه تاریخی دیگر افتاد ، واکنش میراث به آتش سوزی خانه انصاری

خبرنگاران: خانه انصاری از خانه های تاریخی ارومیه است که قدمت آن به اواخر دوره قاجار برمی شود. این خانه در ابتدا متعلق به بابک جعفری بود که پس از مرگش به فرزند و همسر سیف الله خان انصاری رسید و به همین علت به خانه انصاری شهرت یافته است.

مصالح به کار رفته در این بنا از سنگ و آجر، خشت و چینه است و سقف آن دارای پوشش چوبی و اندود گچ و تخته پوش است. پشت بام این بنای تاریخی را با اندود کاه و گل عایق کاری کرده اند. نمای بیرونی خانه تاریخی انصاری که دو طبقه است با کاشی های هفت رنگ و آجرهای لعاب دار فیروزه ای آراسته شده است.

این خانه قاجاری ارومیه که مالکیت آن در اختیار وزارت آموزش و پرورش است امروز دوم مرداد ماه دچار حریق شد و در این حریق محوطه واقع در پشت بنا و بخشی از پنجره های این خانه تاریخی دچار حریق و آسیب دیدگی شده است.

جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی که در اردیبهشت ماه تاکید کرده بود آموزش و پرورش با درخواست واگذاری این بنای تاریخی به میراث فرهنگی برای کاربرد گردشگری موافقت نکرده است آتش سوزی در این بنای تاریخی را تایید کرد و گفت: خانه انصاری یک بنای تاریخی است و مالکیت این بنا برعهده آموزش و پرورش است.

وی با تاکید بر اینکه مالک موظف به رسیدگی به بنا است به ایرنا گفت: هر چند ضوابط میراث فرهنگی بر خانه های تاریخی حاکم است اما طبق ماده 98 قانون برنامه ششم مالک مکلف به رسیدگی است.

به گزارش خبرنگاران، مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی اردیبهشت ماه امسال با اشاره به آخرین وضعیت ساختمان تاریخی خانه انصاری گفته بود: بخش پیشین خانه انصاری شامل زیرزمین و سالن و اتاق های هم جوار و محوطه است و این بخش با هزینه کرد اساسی در جریان همکاری آموزش و پرورش و اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی تعمیر و تجهیز شده و مسئله ای ندارد. تلاش بر این است که برای محوطه پشتی نیز با همکاری نهاد های آموزش و پرورش، شهرداری ارومیه و اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی در سال 98 یک باغ ایرانی طراحی کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این مکان کانون فرهنگی - تربیتی است است گفته بود: این ساختمان وقف اختصاصی آموزش و پرورش است. مدارس تاریخی نیاز به توجه بیشتری دارد و باید اعتبار خوبی به آن تخصیص داده شود و برای مرمت این خانه از طریق اعتبارات ملی و استانی تاکنون 200 میلیون تومان هزینه شده است.

تصاویری از این بنای تاریخی پیش از آتش سوزی را ببینید:

منبع: چمدان
انتشار: 2 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 180

به "حریق در بنای قاجاری ارومیه ؛ آتش به جان یک خانه تاریخی دیگر افتاد ، واکنش میراث به آتش سوزی خانه انصاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حریق در بنای قاجاری ارومیه ؛ آتش به جان یک خانه تاریخی دیگر افتاد ، واکنش میراث به آتش سوزی خانه انصاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید