جنگی که بالاخره نجاتم داد تصویری صریح و شفاف از آدم ها ارائه می دهد

به گزارش مجله هاستفا، خبرنگاران -سولماز خواجه وند: تنها کتابی که از خانم کیمبرلی بروبیکر بردلی خواندم، کتاب جنگی که بالاخره نجاتم داد بود. اما همین یک کتاب کافی بود برای اینکه یک نویسنده عظیم را کشف کنم و لذت آشنایی با او را از پشت واژه واژه رمانش بچشم. و یک کتاب عزیز را به مجموعه دوست داشتنی کتاب هایم اضافه کنم؛ و هر بار پیش از نوشتن هر رمان نگاهی بهش بیندازم؛ یا با دیدن کودک و نوجوانی که من را با حرف هایشان، با کرد و کارشان، با نوع و شیوه زندگی شان به فکر می اندازند، خواسته و ناخواسته دستم دراز گردد وسط کتاب های کتابخانه و کتاب جنگی که بالاخره نجاتم داد را بیرون بیاورم و نگاهش کنم و چند سطری از آن بخوانم؛ و به تک تک جمله هایش فکر کنم.

جنگی که بالاخره نجاتم داد تصویری صریح و شفاف از آدم ها ارائه می دهد

مثل کتاب مقدس می ماند برای من، مثل یک الگو، مثل یک نقشه راه. مثل یک معبد که پر است از حرف های گفته و نگفته. جنگی که بالاخره نجاتم داد به من یادآوری می نماید که نویسنده تا چه میزان در برابر جامعه خود مسئول است و تا چه میزان باید برای بازساخت مفاهیم یک جامعه بکوشد. تا چه میزان باید جوابگو باشد؛ و وقتی این نویسنده و داستان با بچه ها و نوجوانان طرف است، چقدر این مسئولیت سنگین تر می گردد.

داستان جنگی که بالاخره نجاتم داد -که با عناوین دیگری مثل جنگی که نجاتم داد هم به چاپ رسیده- با یک گفت وگو شروع می گردد؛ گفت وگویی که صریح و شفاف یک زندگی و آدم هایش را به نمایش می گذارد. مادری عصبی. دختری که نقص عضو داد و مورد خشونت کلامی و فیزیکی قرار می گیرد و البته برادری که سالم است و زندگی راحت تری دارد.

قهرمان داستان دختر کوچکی است به نام آدا. آدا هرگز پایش را از خانه بیرون نگذاشته و تنها راه ارتباطیش با دنیای بیرون پنجره و گاهی دست تکان دادن برای رهگذران است؛ اما بالاخره او یک روز در میانه جنگ و سختی های زندگی پررنجش چهاردست وپا از خانه بیرون می زند و دنیا دیگری را تجربه می نماید.

در این رمان شاهد دو جنگ هستیم؛ جنگ دنیای دوم و جنگی که آدا برای ساختن یک زندگی خوب با دنیا پیرامونش در پیش گرفته است. یک موضوع و موقعیت حساس و سخت برای نوشتن؛ اما خانم کیمبرلی بروبیکربردلی نویسنده فوق العاده ای است. چوب جادویش را در هوا می چرخاند و با دقت و وسواس بسیار کلمه ها را کنار هم می چیند و در همان چند سطر نخست دست مخاطب را می گیرد و او را وسط یک موقعیت داستان می برد. نویسنده در ساخت صحنه ها و دیالوگ ها بسیار هنرمندانه عمل می نماید. در خوانش داستان گاهی با لحظات بسیار اثرگذاری روبرو می شویم. می خواهی در همان صحنه بمانی، به آدم هایش نگاه کنی، دوباره و دوباره و دوباره دیالوگ ها را بشنوی. به فکر می روی چطور آدم ها این چنین می شوند؟ دیروز چه بر سر این آدم ها آمده؟ و در دنیایی که می سازد، مخاطب نوجوان را تشویق می نماید به سکوت و نگاه کردن. گویی در دل کلماتش می گوید شکیبا باش؛ من را بخوان؛ کم کم نشانت می دهم ماجرای این زندگی پیچیده چطور بوده و امروز و فردایش چطور است.

نویسنده لحظه به لحظه جلو می رود و در تعریف داستانش عجله ای ندارد. هر صحنه را ماهرانه به نمایش می گذارد و بعد صحنه ای دیگر و بعد...

گویی در انتهای کتاب این صدای راوی داستان است که به مخاطب می گوید حالا دانستی زندگی چه هزارتوی پیچیده ای دارد. و همین معنا برای نوجوانی که در جستجو و تجربه زندگی است، مفهومی عمیق است که دعوتش می نماید برای اندیشیدن و نگریستن به لایه های معنادارتر زندگی.

بخشی از رمان جنگی که بالاخره نجاتم داد:

...همان یک باری که خواستم بیرون بروم، مام فهمید و آن قدر کتکم زد که از شانه هایم خون آمد. فریاد کشید: هیچی نیستی! فقط مایه خجالتی! هیولایی! با اون پات! فکر کردی خوشم میاد عالم و آدم تو رو ببینن؟ و تهدید کرد اگر دوباره بیرون بروم، روی پنجره ام تخته بکوبد. این تهدید همیشگی اش بود. پای راستم کوچک و پیچ خورده بود؛ یعنی نوک پایم رو به آسمان بود و همه انگشت هایش توی هوا بودند و جایی که باید روی پایم باشد، روی زمین بود. مسلماً مچ پایم هم سالم نبود و هر وقت سعی می کردم وزنم را رویش بیندازم، درد می گرفت؛ بنابراین بیشتر طول عمرم چنین کاری نکردم. چهاردست وپا راه می رفتم...

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 28 فروردین 1400 بروزرسانی: 28 فروردین 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 7098

به "جنگی که بالاخره نجاتم داد تصویری صریح و شفاف از آدم ها ارائه می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگی که بالاخره نجاتم داد تصویری صریح و شفاف از آدم ها ارائه می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید