تاریخچه رواق امام خمینی (ره) ، از معماری خاص و حساب شده تا تغییر کاربری به نفع مردم

به گزارش مجله هاستفا، همزمان با شیوع ویروس کرونا و کم شدن سفرها در سطح کشور به نقاط مختلف حرم مطهر رضوی سر زده و قصد داریم به وسیله خواندن سطور مختلف فرشته خیال در آن حریم امن به پرواز درآوریم.

تاریخچه رواق امام خمینی (ره) ، از معماری خاص و حساب شده تا تغییر کاربری به نفع مردم

جهت دریافت خدمات تزیین الاچیق باغ با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرنگاران، فرا رسیدن ایام نوروز برای بسیاری از ایرانیان فرصتی برای مسافرت و گردش را فراهم می نماید. سفرهایی که شمار بالایی از آن به مشهد الرضا علیه السلام منتهی شده و شوق زیارت امام هشتم رنج پیمایش راه طولانی را بر مسافران کم می نماید.

سال جاری اما آخرین عید نوروز قرن چهاردهم هجری شمسی همزمان با شیوع ویروس منحوس کرونا در سراسر جهان و به ویژه ایران شده و همین موضوع سبب ساز قرنطینه خانگی و کاهش چشمگیر مسافرت ها تا نزدیک صفر شده است. بر همین اساس گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرنگاران تصمیم دارد هر روز صبح به معرفی گوشه ای از بهشت آستان مقدس رئوف اهل بیت حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف تحیه و ثنا بپردازد و روح مخاطب را بدین وسیله به سمت قبله هفتم روانه کند. با ما در پرونده باز هم زائرتان نیستم از دور سلام همراه باشید، تا در هفتمین شماره این پرونده سری بزنیم به رواق امام خمینی (ره) و بیشتر با آن آشنا شویم.

رواق امام خمینی (ره)، درواقع صحن سـابق امام خمینـی یا صحـن مـوزه اسـت، که برنامه های رسمی حرم مطهر در آن برگزار می گردد و بسیاری از زائران تجربه حضور در این برنامه ها را داشته اند. از نماز آدینه شهر مشهد گرفته تا سخنرانی سالانه رهبر معظم انقلاب در نخستین روز سال نو همه در این رواق بزرگ اجرا می گردد.

رواق امام خمینی (ره) از جنوب به صحن جامع رضوی می رسد. قسمت غربی این رواق به صحن های گوهرشاد و قدس راه دارد و در قسمت شرق آن نیز مجموعه موزه های آستان قدس رضوی واقع شده است. قسمت شمالی این رواق هم به روضه منوره حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام و همچنین صحن آزادی منتهی می گردد.

این رواق که پیش تر به حالت صحن و حیاط بود، به دنبال افزایش روزافزون زائران و احتیاج مبرم بـه توسعه و بیشتر شدن فضاهای سرپوشـیده، تغییـر کاربری یافت یافت و به صورت رواق درآمد.

زیربنا و مساحت عظیم رواق امام برای راحتی زائران

زیربنای رواق امام خمینی (ره) چیزی در حدود 22.000 متر مربع در دو طبقه است. از این زیربنای عظیم، مساحتی 9840 متر مربعی به رواق اختصاص یافته و 7600 متر مربع به شبستان رواق تعلق دارد؛ ضمن آنکه مساحت 4600 متر مربع هم به فضاهای جنبی اختصاص یافته است.

در مورد معماری این رواق باید گفت که از جهت از بین نرفتن دید زوار در صحن جامع رضوی، ارتفاع این رواق با حداقل ممکن در نظر گرفته و ساخته شده است. لذا در طبقه زیرزمین ارتفاعی حدود 5 تا 6 متر و در طبقه همکف هم 14 متر ارتفاع در نظر گرفته شده است.

معماری خاص با در نظر دریافت موارد مختلف در رواق امام خمینی (ره)

همانطور که در سطرهای بالا اشاره شد، ارتفاع این رواق به خاطر راحت بودن زوار در سایر نقاط حرم حداقل ممکن در نظر گرفته و به شکلی منطقی بنا شده است. اما این مقدار از مساحت و زیربنا ستون گذاری حساسی هم دارد.

در طرح معماری این رواق دهانه های وسیع با حداقل ستون گذاری مد نظر قرار گرفته است، موضوعی که به ارتفاع مناسب سقف هم یاری شایانی نموده است. محور به محور هر ستون در طبقه زیرزمین حدود 9متر و در شبستان همکف نیز نزدیک به 18 متر است.

بدنه رواق امام خمینی (ره) هم با کاشی معرق و سقف آن نیز با گچ و آیینه تزئین شده است. شبستان رواق هم چندسال ست که در حال تزئین است که البته بخش هایی از آن به اتمام رسیده است. تزئین شبستان با آیینه، گچ و سنگ تزئین همراه است.

از جمله ویژگی های معماری رواق امام خمینی (ره) ، باید به انطباق طرح معماری بنا با سازه قدیمی آن و عدم هرگونه دخل و تصرف در معماری گذشته در جاهایی اطراف صحن (مسجد گوهرشاد) اشاره نمود، به طوری که هیچ تغییری در نماهای برجای مانده اعمال نخواهد شد.

تغییر کاربری به نفع مردم

هرچند که این موضوع در جایی به صورت رسمی قید نشده اما بسیاری از زائرانی که در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به حرم مطهر رضوی مشرف شده اند، از این صحن به عنوان صحنی یاد می نمایند که همواره درب آن بسته بوده و صرفا برای حضور شاه پهلوی مورد استفاده قرار می گرفته است.

حالا و با دریات صورت گرفته در دوران جمهوری اسلامی، این فضا با تغییر کاربری مناسب در اختیار عموم زائران قرار گرفته و هر کسی که به این مراجعه کند خیل زیادی از خانواده ها و بچه هایی را می بیند که دور هم نشسته و در فضای قدسی حرم مطهر رضوی ساعات خود را می گذرانند.

انتهای پیغام/4139/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 11 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 2731

به "تاریخچه رواق امام خمینی (ره) ، از معماری خاص و حساب شده تا تغییر کاربری به نفع مردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه رواق امام خمینی (ره) ، از معماری خاص و حساب شده تا تغییر کاربری به نفع مردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید