با جاذبه های دیدنی رم ایتالیا آشنا شوید

به گزارش مجله هاستفا، جاذبه های دیدنی رم را می توان در هر کوچه و خیابان این شهر تاریخی دید. شهر رم با داشتن جاذبه های گردشگری منحصر به فرد گردشگران زیادی دارد.

با جاذبه های دیدنی رم ایتالیا آشنا شوید

با ما همراه باشید و با تور ایتالیا ارزان از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

رم شهری باستانی با قدمت طولانی و تاریخی است که جاذبه های دیدنی تاریخی و طبیعی فراوان و یگانه ای دارد. رُم پایتخت کشور ایتالیا، عظیمترین و پرجمعیت ترین شهر این کشور با 2649724 سکنه و همچنین مرکز ناحیهٔ لاتزیو می باشد. هم چنین رم با مساحت 136287 کیلومتر مربع، وسیع ترین شهرداری ایتالیا به حساب میاید. بهترین زمان برای مسافرت به این شهر فصول بهار و پاییز می باشد.

فواره تروی

گردشگراندلایل متفاوتی برای انداختن سکه در حوض فواره تروی دارند، از یافتن عشق گرفته تابازگشتن به شهر رم. وقتی سکه خود را در این حوض انداختید و آرزو کردید، نوبت بهگشت و گذار در این شاهکار سبک باروک می رسد. مجسمه این فواره، نپتون است که گاریصدف شکلی را می راند که اسب های دریایی آن را می رانند. البته لازم نیست نگران سکههایی که به آب می اندازید باشید، زیرا پولی که هر روز از این فواره جمع می شود(حدود 3500 دلار) برای حمایت غذایی از فقرای شهر خرج می شود.

کولوسئوم

برخی از آثار تاریخی بهجامانده، در عین داشتن ظرافتی ظاهری داستان های خشن و خونین پشت خود دارند.کولوسئوم یا آمفی تئاتر فلاوین در شهر رم ایتالیا از این دست آثار است. آمفی تئاتربیضی شکل کولوسئوم عظیم ترین بنای ساخته شده جهان در نوع خود محسوب می شود که درساخت آن از مصالحی همچون بتن و ماسه شن استفاده شده است.

این بنای باشکوه تحت نظرامپراطور تیتوس فلاویوس وسپاسیانوس در سال 72 پس از میلاد درست درسمت شرقی فروم رومی ساخته و حدود 8 سال بعد و در زمان فرمانروایی جانشین و پسرعظیمش تیتوس فلاویوس سابینوس وسپاسیانوس تکمیل شد. بیشتر تغییرات ایجادشده در کولوسئوم در زمان حکومت پسر کوچک تر یعنی تیتوس فلاویوس دومیتیانوسانجام گرفت. این سه نفر در مجموع سلسله فلاوی را تشکیل می دادند. نام لاتین آمفی تئاترفلاوین از این دودمان ریشه می گیرد.

کولوسئوم به جای نمایش تئاتر، بیشتر محلی بودبرای نبرد خونین گلادیاتورهایی که اغلب برده بودند. طی این نبردها گلادیاتورهامجبور بودند به شکلی وحشیانه تا سرحد مرگ با هم بجنگند و تنها یک پیروز وجود داشت.البته گاهی مراسم اعدام از طریق آزاد کردن جانوران وحشی مانند خرس یا ببر هم دراین مکان انجام می شد. تخمین زده شده است که کولوسئوم در زمان شکوه خود می توانست به طور همزمان میزبان 50,000 تا80,000 تماشاگر باشد. استفاده کردن از اینبنا برای سرگرمی در اوایل قرون وسطی متوقف شد.

بعدها اما به منظور برگزاری کارگاه هایآموزشی، محلی برای اجرای احکام شرعی و یک زیارتگاه مسیحی مورد استفاده نهاده شد.این مجموعه حالتی بیضی شکل دارد. قطرهای آن 188 و 156 متر و زیر بنای آن حدود24,281 متر مربع است. ارتفاع بلندترین دیوار به 48 متر می رسد. محیط اصلی کولوسئومحدود 545 متر اندازه گیری شده است. میدان مسابقات 87 متر طول و 55 متر پهنا دارد وتوسط دیوارهایی به ارتفاع 5 متر از سکوی تماشاگران جدا شده است. در حال حاضر اینبنا یکی از عجایب هفتگانه جدید جهان به شمار می رود.

کلیسای سنتپیترو

این کلیسا که در مجاورت واتیکان در مرکز شهر رم پایتخت کشور ایتالیا قراردارد، حدود 200 هزار متر مربع وسعت دارد. حجاری ها و مجسمه های بالای سقف کلیسایسن پیر اثر میکل آنژ هنرمند مشهور ایتالیایی است.این کلیسا کهعظیمترین کلیسای جهان نیز است، محل دفن سن پیترو؛ یکی از حواریون حضرت مسیح است ومقبره او در وسط محوطه داخلی این کلیسا واقع شده است.

سایر پاپ ها از جمله پاپ ژان پلدوم هم در زیرزمین این کلیسای عظیم و مجلل دفن شده اند.نقشه هواییساختمان های کلیسای سن پیترو به شکل یک کلید طراحی شده که نماد کلید بهشت محسوب می شودو مجسمه های حواریون مسیح نیز به شکل نیم دایره ای در اطراف در ورودی این کلیسانصب شده است.بنای کلیسایسن پیترو در رم به مدت یک قرنٔ تمام در دست ساخت بوده است. ابتدا در دوره رنسانسبا طرح برامانته، سپس با طرح تازه میکل آنژ به صورت پلان متمرکز و ایستا ساخته شد.

پانتئون

معبدپانتئون در ایتالیا که به معبد رومی نیز شهرت دارد، یکی از معابد معروف در کشور ایتالیاو شهر رم می باشد. معبد پانتئون از جمله عظیمترین گنبد های در جهان و از شگفتی هایمعماری بحساب می آید تا جایی که یکی از با نفوذ ترین و پر آوازه ترین بناهای معماریدر تاریخ بحساب می آید.

ساخت این معبد در حوالی سال 125 میلادی باز می شود که دارایظاهری مدور و گنبدی شکل است که در جلوی آن یک رواق بشکل مستطیل واقع شده است کهاحتمال می رود پس از بنای این معبد ساخته شده و البته زیاد سنخیتی از نظر ظاهری باخود بنا ندارد. طرح معبد پانتئون بر تقاطع دو دایره که یکی عمودی و دیگری افقی میباشد، ساخته شده که به صورت مقاطعی از یک کره که در بنا محاط شده اند پابرجا شده است.

در گذشته معبد پانتئون مانند امروزمستقل نبوده و بلکه به یک باسیلیکایی کهن متصل بوده که امتداد آن را باله های اینمعبد را پوشانده بوده است و همچنین در قبل در جلوی رواق مستطیلی شکلی گفته شده حیاطیقرار داشته که در دوره هادریانوس ساخته شده بود و دارای ستون بندی بوده و در آن موقع تنها قسمت قابل مشاهده از جلو ساختمانبوده است.

شهر واتیکان

واتیکان یه دولت شهری مستقل در قلب شهر رمِ، که محل زندگی پاپ، رهبر کاتولیک هایجهان و مرکز کلیسای کاتولیک است. در واقع می شود گفت با جمعیت حدود 800 نفر، کم جمعیتترین کشور مستقل جهان به حساب می آید، همچنین عظیم ترین کلیسای جهان، یعنی کلیسای سنپیر را در خود جای داده است.

نکات جالبی در خصوص این دولت شامل بهازای هر دو نفرش شهروند واتیکان یک افسر پلیس وجود دارد، یا اینکه واتیکان زبان رسمیندارد و گردشگران می توانند به تمام زبان های آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی، فرانسوی وانگلیسی در این منطقه صحبت نمایند و نیازهای خود را برآورده نمایند، یا اینکه اهالی واتیکانمعتقد هستند موجودات فضایی کاملا وجود دارند و از مخلوقات خداوند هستند.

واتیکان به عنوانکوچک ترین کشور جهان شناخته می شود که تنها یک شهر دارد. شهر واتیکان به عنوانمرکز اصلی جنبش های کلیسای کاتولیک در جهان شناخته می شود. این کشور فوق العادهکوچک در سال 1929 طی توافقنامه لاتران از ایتالیا جدا شد و به استقلال رسید. اینکشور مستقل در حدود 44 هکتار وسعت دارد و با جمعیت 800 نفری خود کوچکترین کشور جهانمحسوب می شود.

سردابهکاپوچین

شاید نمایش استخوان و جمجمه برای برخی ها خیلیوحشتناک بوده و اصلاً جالب نباشد، ولی سردابه کاپوچین که زیر ساختمان Our Lady of the Conception of theCapuchins واقع شده است برایراهبین کاپوچین محلی برای نمایش استخوان ها و جمجمه های مردگان بوده است. ایناستخوان ها و جمجمه ها برای آنها داستان زندگی و مرگ و رستاخیز و نمود منحصر بفردیاز آموزه های کلیسا در خصوص خوبی و بدی و ابدیت بوده است.

قلعه سنتآنجلو

قلعه سنت آنجلو (CastelSantAngelo) به معنی قلعهفرشته مقدس، در قرن دوم بعد از میلاد و به عنوان مقبره امپراتور رومی هادریان (Hadrian) ساخته شد. ساخت این بنا به دستور خود امپراتور و بهعنوان مکانی برای دفن خودش و خانواده اش بوده است. این ساختمان استوانه ای خیلیبلند در منطقه Parco Adriano رم نهاده شده است. این ساختمانبعدا توسط پاپ ها به عنوان یک قلعه استفاده شد و در زمان حاضر موزه ای است کهگردشگران می توانند از آن بازدید نمایند. این قلعه زمانی بلندترین ساختمان رم بود.

میدانفردوسی

آیا میدانستید که غیر از تهران در شهر رم پایتخت ایتالیا میدانی به نام میدانفردوسی وجود دارد که در آن مجسمه ای نیز از فردوسی شاعر حماسه سرای ایرانی نصب شده است؟سالهاپیش در شهر رم پایتخت ایتالیا، میدانی به نام شاعر پرآوازه ایران حکیم ابوالقاسمفردوسی نام گذاری شده است. میدان فردوسی در یکی از مناطق سرسبز شهر رم واقع شده استکه هم گردشگاه اهالی این شهر و هم محل تردد گردشگران خارجی است.

در این میدانمانند میدان فردوسی ایران تندیسی از ابوالقاسم فردوسی نصب شده است که قدمتی بیش از50 سال دارد.این مجسمه که 185 سانتیمتر ارتفاع دارد و از مرمر سفید ساخته شده است،کار استاد صدیقی است که در 20 ماه مه 1958 به رم برده شد و طی مراسمی در یکی از میدانهایرم نصب شد.

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 17 آبان 1399 بروزرسانی: 17 آبان 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 5271

به "با جاذبه های دیدنی رم ایتالیا آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با جاذبه های دیدنی رم ایتالیا آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید