انتقال سنگ قبر صفوی روستای حسن آباد به موزه دامغان

به گزارش مجله هاستفا، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان، مهدی قاسمی روز پنج شنبه 9 بهمن ماه 1399 با اعلام این خبر، اضافه نمود: در سال های گذشته سنگ قبری متعلق به مرحوم مولانا منصور بن محمد حسن آبادی در روستای حسن آباد کشف و با هدف حفظ و نگهداری به اداره کل استان منتقل شد.

انتقال سنگ قبر صفوی روستای حسن آباد به موزه دامغان

او با اشاره به بازسازی مجدد قبر به عنوان یکی از نمادهای تاریخی روستای حسن آباد، اعلام کرد: با توجه به تمایل اهالی روستا به نگهداری این سنگ قبر تاریخی در موزه تاریخ شهر دامغان، با پیگیری های اجرا شده و همکاری اداره کل استان، این سنگ قبر تاریخی به شهرستان دامغان تحویل داده شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان اظهار کرد: بر روی سنگ قبر نوشته شده مزار مرقد مرحوم جناب جنت مکان مولانا منصورابن المرحوم محمد حسن آبادی به تاریخ یوم پنج شنبه شب سیم شهر ربیع الثانی سنه 1120 و در حاشیه آن نام ائمه معصوم (ع) تا امام موسی بن جعفر (ع) به صورت اللهم صل مصطفی محمد والمرتضی علی و الفاطمه و السبطین الحسن و الحسین و سجاد علی و الباقر و جعفر و الصادق و موسی حک شده است.

او با بیان این که این اثر مربوط به دوره صفوی است، اضافه کرد: سنگ قبر به شکل ذوزنقه ای، به طول و عرض 62 و 22,5 سانتی متر و به ضخامت 5.5 سانتی متر است و جنس سنگ، گرانیت و رنگ آن مایل به سبز است و شکستگی های کوچکی در ضلع پایینی و لبه های سنگ به چشم می خورد.

روستای حسن آباد در جنوب دامغان، در حاشیه کویر نمک و در فاصله 30 کیلومتری جاده دامغان اصفهان واقع شده است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: گردشبان
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 6596

به "انتقال سنگ قبر صفوی روستای حسن آباد به موزه دامغان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقال سنگ قبر صفوی روستای حسن آباد به موزه دامغان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید