الهام از گورخرماهی برای حفظ سلامت فضانوردان در سفرهای طولانی

به گزارش مجله هاستفا، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، بعضی سازمان های فضایی در کشورهای مختلف دنیا در حال برنامه ریزی برای سفر به کره مریخ هستند. اما این نوع سفرها که ممکن است با توجه به مدت زمان اقامت در مریخ بیش از یک سال طول بکشند به طور جدی سلامت انسان ها را به خطر می اندازند.

الهام از گورخرماهی برای حفظ سلامت فضانوردان در سفرهای طولانی

علت وقوع این خطرات، تغییرات در میکروبیوم روده، فعال سازی مجدد ویروس های خفته، احتمال ابتلاء به سرطان خون و غیره است. اما تحقیقات جدید بر روی گورخرماهی نشان داده که الهام از خواب زمستانی این حیوان می تواند به کاهش خطرات پیش روی فضانوردان یاری کند.

پیش بینی می گردد این خواب طولانی مدت بتواند خطرات ناشی از قرار دریافت در معرض تشعشعات رادیواکتیو را نیز کاهش داده و احتمال آسیب دیدن و تحلیل عضلات و استخوان ها، کاهش توان بینایی و غیره را به حداقل برساند.

محققان دانشگاه کویینز بلفاست در آنالیز های خود به این نتیجه رسیده اند که فعالیت متابولیک پایین و تجمع اکسیژن در گورخرماهی ها در حین خواب زمستانی موجب محافظت بهتر از اجزای بدن در برابر تشعشعات مضر می گردد. لذا اگر انسان بتواند یک خواب زمستانی مشابه را تجربه کند قادر خواهد بود از خود در برابر مسائل این چنینی حفاظت کند. البته هنوز برای تحقق این هدف راه طولانی در پیش است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 31 خرداد 1400 بروزرسانی: 31 خرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 7679

به "الهام از گورخرماهی برای حفظ سلامت فضانوردان در سفرهای طولانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الهام از گورخرماهی برای حفظ سلامت فضانوردان در سفرهای طولانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید