احساس لمس اشیاء واقعیت مجازی با استفاده از کنترلرها!
به گزارش مجله هاستفا، آخرین مانع بزرگ برای تبدیل دنیای مجازی به یک تجربه واقع گرایانه، ارائه بازخورد های مربوط به حس لامسه است. تحقیقات زیادی در زمینه ایجاد کنترلر های واقعیت مجازی ایجاد شده است که به کاربران اجازه می دهند با لمس اشیاء مجازی، احساس نمایند که با یک شیء واقعی در تماس هستند. کنترلر SpinOcchio ممکن است بدترین آن ها باشد.
به گزارش خبرنگاران، سال گذشته، محققان دانشگاه ملی تایوان و دانشگاه ملی چنگچی، یک کنترلر لمس مو را در کنفرانس تعامل کامپیوتر و انسان در سال 2021 معرفی کردند. این ابزار عجیب و غریب دارای یک دسته مو بود که می شد آن را کشید و یا منقبض کرد. به طوری که وقتی شخصی به وسیله یک هدست واقعیت مجازی گربه ای را می دید، با لمس خز احساس می کرد یک گربه واقعی را لمس می نماید.
این تقریبا همان انگیزه محققان مؤسسه علوم و فناوری پیشرفته کره ای MAKinteract Lab برای ایجاد کنترلر SpinOcchio VR بود. آن ها به جای واقعی جلوه دادن یک خز مجازی، کنترلی طراحی کردند که با لمس آن احساس واقعی بودن شیء در حال دیدن را داشته باشید. محققین این کنترلر را با عنوان کنترل نماینده لمسی دستی که قادر به نمایش ضخامت و لغزش یک شی مجازی بین دو انگشت است توصیف می نمایند. یکی نمونه دیگر از کنترلر های SpinOcchio سفال مجازی می باشد. ساختن کاسه، گلدان و سایر اجسام روی چرخ سفالگری در زندگی واقعی نیازمند آن است که هنرمند بتواند جسم در حال چرخش را در دستان خود احساس کند تا بتواند آن را بخوبی شکل دهد.
آن ها سعی کردند کنترلی بسازنده تا حس شکل دادن به سفال را به کاربر منتقل کند. کنترلر SpinOcchio احساس لغزش پوست مانند زمانی که توده ای از خاک رس در میان دستان سفالگر می لغزد را ایجاد می نماید. این کنترلر احساس فیزیکی یک شیء را ایجاد می نماید که به وسیله نوک انگشتان سر می خورد و آن را با کاری که دست های مجازی کاربر در دنیای VR انجام می دهند همگام می نماید. قابلیت چرخش دیسک های چرخان به کنترلر اجازه می دهد خطوط یک شیء منحنی که از میان انگشتان کاربر می لغزد را بازسازی کند. کنترلر SpinOcchio به طور رسمی در کنفرانس تعامل کامپیوتر و انسان در سال 2022 که در اواخر آوریل در نیواورلئان برگزار می گردد، معرفی خواهد شد.
منبع: gizmodo
منبع: فرارو