اثر باستانی بودایی با 1600 ستون سنگی

به گزارش مجله هاستفا، لواماهاپایا بنایی باستانی مابین روان ولیسِیا و سِری ماهابودیا در شهر باستانی آنورادهاپورا در 200 کیلومتری کلمبو مرکز سریلانکا است. این بنا را شاه دوانامپیا تیسا، اولین شاه بودایی این کشور در قرن سوم پیش از میلاد ساخته است. با خبرنگاران همراه باشید و این بنای باستانی را بیشتر بشناسید.

اثر باستانی بودایی با 1600 ستون سنگی

بر اساس نخستین منابع تاریخی موجود، لواماهاپایا یک ساختمان نُه طبقه بزرگ بود که هر قسمت از آن حدود 400 فوت درازا داشت. 40 ردیف ستون های سنگی که هر کدام 40 ستون داشتند در مجموع 1600 ستون در این ساختمان را پوشش می دادند. دیوار های آن پوشیده از مرجان ها و سنگ های گران قیمت بوده و سقف آن با صفحه های نقره ای-برنزی پوشیده شده بود که به خاطر همان به آن کاخ برنجی یا لوهاپراسادایا می گویند. هر طبقه از این بنا هزار اتاق داشته است. شاید در تعاریف و توصیف هایی که از قدیم به جا مانده کمی اغراق شده باشد، اما لواماهاپایا یکی از شاخص ترین و معروف ترین بناها در زمان خودش بوده است.

متأسفانه به جز صدها ستون سنگی که باعث پابرجایی این بنا شده، چیز چندانی از این بنایی به جا نمانده است که ظاهرا روزگاری باشکوه و مجلل بود. قسمت بالای این بنا از چوب ساخته شده بود که کمتر از 30 سال پس از دوران حکومت شاه سادهاتیستا طی یک آتش سوزی کاملا نابود شد و از بین رفت.

طی قرن های گذشته تا زمان سقوط پادشاهی آنورادهاپورا در قرن دهم میلادی، لواماهاپایا دوباره بازسازی و چندین بار به دست دشمنان متجاوز تخریب شد. شاه پاراکراماباهو که از سال 1153 تا 1186 پس از میلاد مسیح حکومت می کرد ستون های سنگی این بنا را بازسازی کرد. بنای کوچک واقع در دل ستون های سنگی که امروز قابل رؤیت است، محصول ساخت و ساز های معاصر بوده و تا به امروز محل تجمع راهبان معبد ماها ویهارا بوده است.

منبع: کجارو / amusingplanet.com
انتشار: 1 بهمن 1400 بروزرسانی: 1 بهمن 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 9334

به "اثر باستانی بودایی با 1600 ستون سنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثر باستانی بودایی با 1600 ستون سنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید