گشت نامحسوس مرگ در جاده ترانزیتی؛ نامه به روحانی هم راهگشا نشد

به گزارش مجله هاستفا، خبرنگاران - گروه استان ها: همه قربانیان حادثه جوان بودند و خانواده هایشان در شوک از دست رفتن عزیزانشان جاده ازنا - شازند را قرق نموده بودند، صدای ضجه زدن های مادران روی آسفالت سرد جاده، اندوه حادثه را دوچندان نموده بود، اما همه این اتفاقات ناگوار هم متولیان امر را برای گره گشایی از مشکل دست به کار جدی نکرد، ماجرای قربانیان ازنا- شازند همچنان ادامه دارد و مسئولان هم هر روز وعده می دهند.

گشت نامحسوس مرگ در جاده ترانزیتی؛ نامه به روحانی هم راهگشا نشد

باوجوداینکه طی سال های اخیر شاهد بهبود وضعیت راه ها و انجام طرح های چهار خطه به خصوص در استان لرستان بوده ایم اما چهار خطه شدن محور ازنا - شازند که بیشتر از 10 سال قبل کلید خورده به دلیل کمبود اعتبار با سرعتی لاک پشتی در حال انجام است و همواره شاهد تصادفات زیادی در این محور هستیم.

این طرح از جنبه های مختلفی حائز اهمیت است که از آن جمله کوتاه کردن مسیر ترانزیتی شمال - جنوب و نداشتن گردنه های صعب العبوراست ضمن اینکه این محور تنها مسیر دسترسی مردم شهرستان ازنا به مرکز کشور است.

اهمیت یک پروژه حیاتی

همین دلایل سبب شده تا شاهد تردد فراوان وسایل نقلیه سنگین از این محور باشیم اما در طرف مقابل عرض کم جاده باعث بروز تصادفات فراوان منجر به جرح و فوت در این جاده شده است که همین مسئله لزوم تسریع در تکمیل این طرح نیمه کاره را دوچندان نموده است.

بنابراین گزارش محور ازنا - شازند به طول 75 کیلومتر شهرستان ازنا را به استان مرکزی متصل می نماید که 35 کیلومتر از این محور در شهرستان ازنا واقع شده و هم اکنون چهار خطه شدن این محور به دلیل کمبود اعتبارات ناتمام باقی مانده است.

جاده ازنا - اراک در ابتدا باهدف ایجاد ارتباط محلی بین شهرستان های ازنا و شازند ایجاد شد اما بعدها به دلایل مختلف ازجمله مسیر هموار و کاهش زمان سفر تبدیل به یک جاده ترانزیتی شده است به گونه ای که اکثر وسایل نقلیه عبوری از آن خودروهای سنگین هستند.

در این راستا خبرنگاران پیش ازاین در گزارش های متعددی خواهان تسریع در تکمیل طرح چهار خطه این محور ارتباطی شد چراکه دوطرفه بودن جاده و عرض کم این محور باعث بروز تصادفات فراوانی در این جاده شده است به طوری که طی همواره بارها شاهد تصادفات مرگبار در این جاده هستیم.

شرمسار خانواده های داغدار هستم

مجید کیان پور نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی در این رابطه در سخنانی با تأکید بر لزوم برطرف مسائل موجود در شهرستان ازنا، گفت: مهم ترین نکته ای که امروز مردم ازنا پیگیر هستند جاده ازنا - شازند است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه پیمانکار در حوزه استحفاظی لرستان در حال عملیاتی کردن این پروژه است، اضافه کرد: اما سرعت عمل می تواند در این زمینه بیشتر باشد.

کیان پور با اشاره به اینکه بر اساس دستور معاون رئیس جمهور حدود 25 میلیارد تومان برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شد، گفت: در این راستا می طلبد که اعتباری که برای این پروژه در نظر گرفته شده است جای دیگری هزینه نگردد.

وی با بیان اینکه یاری کنید که این جاده زودتر به انتها برسد، بیان داشت: واقعیت این بوده که من در رابطه با عدم اجرای این پروژه هیچ توجیهی برای مردم ندارم و برای عزیزی که در این جاده حادثه برایش پیش می آید من به نوبه خودم شرمسار هستم.

با عذرخواهی کاری انجام نمی گردد

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: با عذرخواهی کاری انجام نمی گردد و باید یاری کنید که این جاده هر چه سریع تر تکمیل گردد.

کیان پور با بیان اینکه 18 کیلومتر از این جاده می تواند هر چه سریع تر به بهره برداری برسد، توضیح داد: 11 کیلومتر از آن آماده است، اما به دلیل اشکال فنی و کارشناسی که وجود دارد، کار اجرای گاردریل، نیوجرسی و روشنایی آن انجام نمی گردد.

وی با تأکید بر اینکه آقایان مشکل اعتباری دارند، من این امر را در تهران حل کردم، پیگیری کردم و اعتبار در اختیارشان است، اضافه کرد: بالاخره احتیاج است معاون عمرانی استاندار ورود پیدا کند و جلسه بگذارد و آن را در جلسه مربوطه معین تکلیف کند.

وعده بی انتها معاون وزیر راه

این سخنان در حالی مطرح می گردد که پیش ازاین معاون وزیر راه در سفر به لرستان وعده نموده بود این پروژه سال جاری به بهره برداری برسد.

خیرالله خادمی با اشاره به پروژه راه سازی ازنا - شازند گفت: تقاضای مهم مردم عملیاتی شدن این پروژه در استان است.

وی با بیان اینکه کل این پروژه 75 کیلومتر است، مطرح نمود: از این میزان 38 کیلومتر در حال انجام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرارداد اجرایی 9 کیلومتر از این پروژه سال جاری منعقد شده است تا عملیاتی گردد، گفت: برنامه ما بهره برداری از 18 کیلومتر از این پروژه راه سازی تا خاتمه سال 97 با تجمیع اعتبارات ضروری است.

خادمی با تأکید بر اینکه خوشبختانه سال جاری این پروژه ردیف اعتباری گرفته و با پیگیری های نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس از جدول شماره 20 خارج شد، اضافه کرد: سال جاری برای این پروژه 6.5 میلیارد تومان اعتبار اختصاص پیدا نموده است.

وی همچنین با اشاره به اختصاص اعتبارات لازم از محل منابع استانی و همچنین اعتبارات اصلاح نقاط حادثه خیز برای این پروژه گفت: امیدواریم سال جاری با اولویت بندی قطعه های پروژه و همچنین تخصیص قیر لازم 18 کیلومتر از آن را افتتاح کنیم.

نامه به روحانی هم کارگشا نشد

باوجوداین وعده معاون وزیر راه و شهرسازی در دهمین ماه سال 97 همچنان شاهد گلایه های مردم از عدم تکمیل این پروژه هستیم و با توجه به قرارگیری در فصل بارش ها به نظر می رسد تحقق وعده خیرالله خادمی با اماواگرهایی همراه باشد.

روند اجرای این پروژه حیاتی راه سازی در حالی است که تاکنون بارها مردم اعتراض خود را در زمینه وضع خطرناک این محور مواصلاتی به گوش مسئولان رسانده اند، محوری که خانواده های زیادی را داغدار نموده است.

پیش ازاین مدیرکل سابق راه و شهرسازی لرستان گفته بود: عملیاتی شدن 18 کیلومتر از پروژه توسط جهاد نصر طی سال جاری از برنامه های ما است، 9 کیلومتر پروژه سال گذشته از سوی یک پیمانکار جدید شروعشده و مناقصه عملیاتی شدن 9 کیلومتر دیگر نیز سال جاری برگزار گردید.

اهمیت این پروژه تا جایی است که نمایندگان دو استان مرکزی و لرستان در نامه ای به رئیس جمهوری خواهان تکمیل این پروژه مهم شده بودند، بااین حال همچنان تعریض ازنا - شازند بر مدار وعده ها می چرخد.

بنابراین گزارش کاهش تلفات جاده ای یکی از اولویت های کشور در برنامه های توسعه ای است اما در این میان احداث جاده ازنا - شازند در محدوده استان های لرستان و مرکزی از سال 84 شروع شد و با گذشت 13 سال همچنان ناتمام باقی مانده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 57

به "گشت نامحسوس مرگ در جاده ترانزیتی؛ نامه به روحانی هم راهگشا نشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گشت نامحسوس مرگ در جاده ترانزیتی؛ نامه به روحانی هم راهگشا نشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید