کارآفرینی تحریم را بی اثر می نماید

به گزارش مجله هاستفا، به گزارش خبرنگاران، مصطفی نمکی در نشست خبری همایش توسعه کارآفرینی، اکسیر اقتصاد در شرایط تحریم گفت: توسعه کارآفرینی عامل رسیدن به توسعه مالی است و تمام پژوهش های مالی لزوم راهنمایی اقتصاد کشور به سمت اقتصاد کارآفرین را تأیید می نماید.

کارآفرینی تحریم را بی اثر می نماید

وی با بیان اینکه توسعه کارآفرینی به معنای امیدآفرینی است اضافه نمود: در همین فضای موجود هم می توان با پرداختن به کارآفرینی و توسعه آن بسیاری از گره های اقتصادی را گگردد.

وی تأکید کرد: اعتقاد ما این است که باید از فضای تئوری فاصله گرفت و با تکیه بر پژوهش ها و حمایت های فکری در میدان عمل در ایجاد کسب و کار مولد و امیدآفرین کوشش کرد.

نمکی با تأکید بر این که اسناد بالادستی نیز بر لزوم کارآفرینی تصریح دارند گفت: با وجود چنین زیرساخت قانونی قوی، شاهد موج بیکاری و مسائل زیادی در حوزه اشتغال هستیم که برون داد مورد انتظار را محقق نمی کند؛ به نظر می رسد در فضای عمل و تحقق پذیری، آنچنان که بایسته است، انرژی صرف نشده و یا در جهت درست انرژی صرف نشده است.

وی با بیان اینکه تحریم ها را می توان با توسعه کارآفرینی بی اثر کرد گفت: تثبیت فرهنگ کارآفرینی و ارزش محسوب شدن آن در جامعه موجب می گردد که افراد از کارجویی به سمت کارآفرینی راهنمایی شوند.

دبیر همایش توسعه کارآفرینی، محور این همایش را که دوم اسفند ماه در تهران برگزار می گردد، فراوری ملی، توسعه اشتغال و ارائه الگوهای پیروز عنوان نمود.

در ادامه این نشست، سید علی رضوی، کارآفرین و صنعت گر برتر به تشریح تجربیات کارآفرینی خلاقانه و نوآورانه پرداخت و توضیح داد: کارآفرینی نوآورانه مستلزم احتیاجسنجی بازار است؛ متاسفانه کارآفرینان ما به سمت تکرار مکررات می روند و نتیجه اسفباری به دنبال دارد.

وی استراتژی تغییر زمین بازی را به کارآفرینان توصیه کرد و گفت: در کشور ما در تمام زمینه ها کار چندانی انجام نشده است و به همین دلیل زمینه های زیادی برای فعالیت کارآفرینان وجود دارد که به راحتی می توان تجربه های پیروز جهان را که در کشور ما تکرار نشده، پیاده سازی کرد.

رضوی اظهار کرد: به نظر من فرآیند تقویت اقتصادی و توانمندسازی کسب و کار را باید از بازار اخذ کرد؛ این موضوع نه با وام بلکه با شناسایی تقاضای بازار امکان پذیر است.

این کارآفرین همچنین دو پیشنهاد برای زمان تحریم ها مطرح و اعلام کرد: جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور و همچنین آموزش تخصصی نیروها در داخل برای کسب فرصت های شغلی در خارج از کشور از جزئیات این برنامه است.

وی گفت: با مطالعه بودجه سال 98 کشور متوجه می شویم که سال آینده سال سختی در حوزه تحقق درآمدها به خصوص درآمدهای اقتصادیاتی خواهد بود. ما 4 میلیون ایرانی خارج از کشور داریم که اگر هر یک ماهیانه 100 دلار به ایران بیاورند یعنی با ایجاد مشوق هایی بتوانیم ماهانه این رقم را از آنها جذب کنیم، رقم بسیار بالایی از نقدینگی ارزی وارد کشور می گردد که بسیاری از مسائل بخش خصوصی و کارآفرینان را حل خواهد نمود.

رضوی به تجربه هند در این زمینه اشاره نمود و گفت: 31 میلیون مهاجر هندی که در کشورهای دیگر کارهای سخت و ارزان می نمایند سالانه 65 میلیارد دلار برای کشورشان درآمد ارزی داشته اند و ما در شرایط تحریم باید به این گزینه به طور جدی نگاه کنیم چرا که شاید بتوانند شرکت ها و نهادها را تحریم نمایند اما مردم ما را کسی نمی تواند تحریم کند. وی ادامه داد: فارغ التحصیلان ما مهارت ندارند لذا احتیاج به مراکز غیر دولتی آموزش مهارت داریم که می تواند با تمرکز بر مهارت های پایه برای ورود به بازارهای برون مرزی نیروهایی را برای اعزام بازارهای کار جهان آماده کند؛ این افراد می توانند سربازان جنگ اقتصادی باشند و با حضور در بازارهای جهان هم برای معیشت خود کوشش نمایند و هم ارز به کشور وارد نمایند.

دبیر همایش توسعه کارآفرینی اضافه نمود: این پیشنهادات در صورتی تحقق می یابد که بخش خصوصی آن را بپذیرد و وارد عمل گردد و همچنین فرهنگ سازی در بین هموطنان خارج از کشور در این زمینه ایجاد گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 71

به "کارآفرینی تحریم را بی اثر می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارآفرینی تحریم را بی اثر می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید