رونمایی از جدیدترین دستاوردهای حوزه سلول های بنیادی، اعطای جایزه ملی به 3 محقق برتر

به گزارش مجله هاستفا، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی از برگزاری سومین جشنواره ملی و کنگره بین المللی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در سالن اجلاس سران اطلاع داد و گفت: در این مراسم علاوه بر رونمایی از چندین محصول در این حوزه به فناوران برتر جوایز ملی اعطا خواهد شد.

رونمایی از جدیدترین دستاوردهای حوزه سلول های بنیادی، اعطای جایزه ملی به 3 محقق برتر

به گزارش خبرنگاران، دکتر امیرعلی حمیدیه در نشست خبری امروز با بیان اینکه سومین جشنواره ملی و کنگره بین المللی کار خود را از 3 آذر ماه شروع نموده است، اضافه نمود: از روز 3 آذر ماه کارگاه های تخصصی با حضور اساتید و دانشگاهیان در مراکز تحقیقاتی حوزه های سلول های بنیادی شروع شده است.

وی بخش استارتاپی را از دیگر بخش های این رویداد علمی نام برد و اضافه نمود: این رویداد از امروز در دانشگاه شهید بهشتی شروع شده است و فردا مراسم اختتامیه برگزار می گردد.

حمیدیه با بیان اینکه کنگره بین المللی علوم و فناوری های سلول های بنیادی از روز چهارشنبه شروع به کار می نماید، گفت: در این کنگره بیش از 3000 محقق و دانشجو حضور دارند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی از رونمایی از محصولات دانش بنیان در حوزه های علوم سلولی در این جشنواره اطلاع داد و یادآور شد: علاوه بر آن اقدام به معرفی طرح های برتر دانش آموزی می گردد، ضمن آنکه به سه نفر از فناوران برتر حوزه های مرتبط با علوم سلولی جوایز ملی اعطا خواهد شد.

حمیدیه به صندلی علوم و فناوری های سلول های بنیادی در دنیا اشاره نمود و یادآور شد: این حوزه طی سال های اخیر به عنوان یکی از علوم راهبردی و تاثیرگذار در حوزه پزشکی رشد چشمگیری یافته، به گونه ای که از این دانش به عنوان انقلاب جدید در حوزه پزشکی یاد می گردد.

به گفته وی بر اساس مطالعات بازار سال های اخیر گردش مالی در حوزه سلول های بنیادی و مهندسی بافت روند صعودی قابل توجهی داشته، به طوریکه از حدود هفت میلیارد دلار در سال 2009 به حدود 20 میلیارد دلار در سال 2015 رسیده است و بر اساس گزارش های آینده پژوهی این بازار تا سال 2030 به حدود 170 میلیارد دلار افزایش می یابد.

وی با تاکید بر اینکه شرکت های عظیم داروسازی دنیا به سمت این علم حرکت نموده اند، ادامه داد: بر این اساس ایران نیز همسو با توسعه این فناوری از ظرفیت های خود بر اساس مفاد مندرج در سند ملی توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی استفاده نموده است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی با اشاره به تدوین سند 10 ساله 1394 تا 1404 و همچنین سند چشم انداز 20 ساله نظام، تاکید نمود: بهره مندی از حضور بالغ بر 1500 نفر از اساتید، نخبگان و کارشناسان برجسته کشور در حوزه های پزشکی، علوم پایه، فنی و مهندسی در قالب 30 کارگروه تخصصی در سطح ملی، جلب مشارکت نخبگان ایرانی شاغل در دانشگاه های خارج از کشور، فعال سازی شورای سلول های بنیادی در بیش از 20 استان از جمله اقدامات ستاد توسعه سلول های بنیادی است.

فعال شدن شبکه فعالان سلول های بنیادی

وی از فعال شدن شبکه فعالان سلول های بنیادی اطلاع داد و یادآور شد: این شبکه که با همکاری محققان ایرانی خارج از کشور و اساتید داخلی راه اندازی شده است، برنامه های مشترکی را در دستور کار دارند.

حمیدیه تعداد شرکت های فناور حوزه سلول های بنیادی را بالغ بر 100 شرکت بیان کرد و اضافه نمود: از این تعداد 80 شرکت دانش بنیانی آنها احراز شده است.

وی اضافه نمود: با توجه به تمرکز بسیاری از دانشگاه های علوم پزشکی و دانشگاه های فنی و مهندسی در عرصه سلول های بنیادی، ستاد سلول های بنیادی با برنامه ریزی جامعی به منظور شکل گیری مجمعی از فعالان ملی در دو دوره جشنواره سلول های بنیادی را با حضور فعالان این عرصه برگزار نموده است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی، صندلی ایران را از لحاظ فراوری مقالات در این حوزه رتبه اول در میان کشورهای اسلامی دانست و ادامه داد: با توجه به صندلی بالای این فناوری در دنیا و اهمیت درمانی و ارزش اقتصادی آن و همچنین قرار دریافت این علم در میان اولویت های فصل سوم نقشه جامع علمی، مسلما افزایش سرمایه گذاری های مادی و معنوی و اجرای برنامه های ترویجی می تواند باعث کسب صندلی شایسته تری در دنیا تا افق 1404 گردد.

معرفی محصولات 70 شرکت دانش بنیان در جشنواره سلول های بنیادی

حمیدیه برگزاری نمایشگاهی از محصولات دانش بنیان را از دیگر برنامه های سومین جشنواره سلول های بنیادی بیان کرد و گفت: در این دوره از جشنواره 70 شرکت دانش بنیان محصولات خود را معرفی خواهند کرد. ضمن آنکه اقدام به برگزاری نشست فن بازار تخصصی حوزه های سلول های بنیادی با حضور صاحبان ایده و 10 سرمایه گذار بزرگ خواهد شد.

به گفته وی این دوره از جشنواره در خصوص موضوعاتی چون فناوری های کاربردی در پژوهش های سلول های بنیادی، سلول ایمنی درمانی، ژن درمانی و ویرایش ژنی، اندام واره ها در مدل سازی بیماری ها، زیست موادها و تجهیزات، مهندسی بافت، بانک سلولی، پیغام رسانی سلولی و تجاری سازی محصولات مبتنی بر سلول و پزشکی بازساختی بحث و تبادل نظر خواهد شد.

حمیدیه اضافه نمود: علاوه بر آن سخنرانی هایی علمی برگزار می گردد که در آن محققانی از کشورهای هلند، فرانسه، ژاپن، ایتالیا، سوئیس، آمریکا، کانادا و روسیه حضور خواهند داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 28

به "رونمایی از جدیدترین دستاوردهای حوزه سلول های بنیادی، اعطای جایزه ملی به 3 محقق برتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از جدیدترین دستاوردهای حوزه سلول های بنیادی، اعطای جایزه ملی به 3 محقق برتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید