تاثیر شگفت انگیز شب یلدا بر روان افراد، در این شب فضای مجازی را کنار بگذارید

به گزارش مجله هاستفا، یک روانشناس بالینی گفت: در شب یلدا تلویزیون ها را خاموش کنید و از تلفن همراه فقط برای موارد ضروری بهره ببرید و شبکه های اجتماعی را کنار بگذارید.

تاثیر شگفت انگیز شب یلدا بر روان افراد، در این شب فضای مجازی را کنار بگذارید

سمیرا درویشی روانشناس بالینی در گفت وگو با خبرنگار ، اظهار کرد: آیین یلدا با گرد هم آمدن و شب نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر برگزار می گردد تا این شب با شادی و خوشی به انتها برسد؛ این نوع رسوم به ما یاری می نماید تا فراموش نکنیم در تلاطم امواج مسائل این دنیای بزرگ تنها نیستیم و می توانیم از حمایت جمعی برخوردار باشیم.

وی با اشاره به اینکه سنت های ارزشمند ما که پیشنیان دانا و خردمند به جای گذاشته اند اثرات مثبتی در زندگی دارد؛ گفت: این نوع سنت ها باعث می گردد بهداشت روان ما بر قرار باشد، حفظ این سنت فواید زیادی دارد که به چند مورد آن اشاره می کنیم.

: دانستنى هایى علمی از خواص فوق العاده مفید لبو

این روانشناس بالینی با بیان اینکه نگهداری آیین گذشته باعث تقویت روابط خانوادگی می گردد، اعلام کرد: در این روزگار پر مشغله که فرصت کنار هم بودن ما کمتر از گذشته است؛ شب یلدا فرصتی فراهم می نماید که ارتباط خانوادگی تقویت گردد تا از حال یکدیگر باخبر شویم و با مروز خاطرات شیرین دل ها به یکدیگر نزدیک گردد.

درویشی ادامه داد: شب یلدا فرصتی برای دیدار حضوری و مستقیم است تا بتوانیم یکدیگر را از نزدیک ببینیم، صدای همدیگر را بشنویم، دست جمعی بخندیم و از حضور هم لذت ببریم.

وی تشریح کرد: احساس ارزشمند بودن یکی از فواید شب نشینی است؛ احتیاج به ارزشمندی و عزت نفس یکی از عوامل مؤثر در بهداشت روان است، هنگامی که افراد بر اساس علاقه های عاطفی و فامیلی دور هم جمع می شوند و ارادت، احترام و محبت قلبی خود را به یکدیگر نشان می دهند، فرد احساس می نماید که مورد تأیید اطراف واقع شده است و خود را با ارزش می داند.

بهترین راه مقابله با استرس

این روانشناس بالینی با تأکید بر اینکه وقتی افراد کنار هم هستند استرسشان کاهش می یابد، گفت: حمایتی جمعی یک سپر محکم در مقابله با استرس و مسائل است؛ سپری که اگرچه ممکن است مسائل ما را از بین نبرد اما شدت آنها را می گیرد و تحمل مسائل را برای ما راحت تر می نماید و باعث می گردد که احساس امیدواری کنیم و بدانیم که می توانیم مسائل را کنترل کنیم.

درویشی با بیان اینکه شب نشینی در شب یلدا باعث افزایش مهر و محبت می گردد، گفت: هر انسانی احتیاج دارد که دوست بدارد و دوست داشته گردد؛ شب یلدا با دور هم جمع شدن خویشان و دوستان فرصتی را فراهم می نماید تا به یکدیگر مهر بورزیم و باعث می گردد کینه ها و کدورت های احتمالی کاهش یابد و ارتباط دوستانه و محبت آمیز بین اقوام افزایش یابد.

نکات مهم در برگزاری شب یلدا

وی تشریح کرد: با این فایده های مهم توصیه می گردد که شب یلدا را با چند راه چاره ساده و جلب حمایت خانواده و دوستان از نظر سلامت جسمانی و روانی بیمه کنید؛ خودتان را به حضور در مراسم یلدا ملزم کنید؛ کار، درس و مشغله های دیگر همیشه هستند اما یلدا فقط سالی یک شب است پس آن را از دست ندهید.

: آجیل شب یلدا و فواید بی شمار آن برای سلامتی

این روانشناس بالینی با تأکید بر اینکه باید فضای مجازی را کنار گذاشت، گفت: تلویزیون ها را خاموش کنید و از تلفن همراه فقط برای موارد ضروری بهره ببرید نه برای چک کردن شبکه های اجتماعی.

درویشی ادامه داد: با یکدیگر صحبت کنید؛ تأثیر مثبتی که صحبت مستقیم بر عواطف و روان دارد، یک سال مداوم گفت وگو کردن در فضای مجازی و رد و بدل کردن استیکر ها ندارد، به چهره یکدیگر نگاه کنید تا هر چه بهتر از حال و دل هم باخبر شوید.

وی یادآوری کرد: خاطره های خوب یلدایی تعریف کنید؛ مرور خاطره ها تأثیر شگفت انگیزی در نزدیک کردن دل ها به یکدیگر دارد به طور مثال شما با مرور خاطرات شیرین به یاد می آورید که زندگی آن قدرها هم که به نظر می رسد سخت نیست.

انتهای پیغام /

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 52

به "تاثیر شگفت انگیز شب یلدا بر روان افراد، در این شب فضای مجازی را کنار بگذارید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر شگفت انگیز شب یلدا بر روان افراد، در این شب فضای مجازی را کنار بگذارید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید