چرا هر چه کارون را لایروبی می نمایند، باز هم ته نشین می گردد؟

به گزارش مجله هاستفا، خبرنگاران/خوزستان مدیر لایروبی و اجرای طرح های ساماندهی رودخانه های سازمان آب و برق خوزستان از انجام بالغ بر 963 هزار مترمکعب لایروبی در رودخانه کارون در یک سال گذشته اطلاع داد.

چرا هر چه کارون را لایروبی می نمایند، باز هم ته نشین می گردد؟

عبدالله سردسته در گفت وگو با خبرنگاران، در مورد آخرین شرایط لایروبی رودخانه کارون اظهار کرد: در رودخانه کارون در یک سال گذشته تا به امروز بالغ بر 963 هزار مترمکعب لایروبی صورت گرفته است.

وی با اشاره به فرایند لایروبی کارون در مقطع اهواز اضافه کرد: از پایین دست رودخانه کارون در مقطع اهواز تا پل پنجم، لایروبی صورت گرفته است و اکنون باید دستگاه لایروب به سمت دیگر برود. در حال تعمیر و سرویس دستگاه لایروب (کاترساکشن) فعال در رودخانه کارون هستیم تا مقدمات عبور این دستگاه از پل و رفتن آن به سمت دیگر رودخانه انجام گردد.

مدیر لایروبی و اجرای طرح های ساماندهی رودخانه های سازمان آب و برق خوزستان گفت: پس از اتمام عملیات سرویس و نگهداری دستگاه لایروب، برنامه داریم رودخانه کارون در مقطع اهواز حدفاصل پل پنجم تا پل نادری را لایروبی کنیم البته این موضوع به معنای آن نیست که همه عرض رودخانه لایروبی گردد بلکه کار لایروبی بر اساس محدودیت های اعتباری و احتیاج آب گذری انجام می گردد.

وی اضافه کرد: کوشش می گردد در حدود عرض 60 متر که دستگاه کاترساکشن عملکرد مطلوبی دارد و عمقی که بخش مهندسی رودخانه سازمان آب و برق اعلام می نماید، کار لایروبی را در رودخانه کارون انجام دهیم.

سردسته با بیان اینکه وجود سازه های مختلف روی رودخانه کارون یکی از مهم ترین عوامل ترسیب (ته نشینی) در این رودخانه است، گفت: رژیم و قدرت جریان در رودخانه کارون و وجود سازه های مختلف روی آن به شکلی است که هر میزان لایروبی در کارون انجام گردد، مجددا رسوب گذاری رخ خواهد داد و همیشه در این رودخانه، شدت رسوب گذاری بالا است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 7322

به "چرا هر چه کارون را لایروبی می نمایند، باز هم ته نشین می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا هر چه کارون را لایروبی می نمایند، باز هم ته نشین می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید