پاییز سال جاری، گرمتر از حالت عادی است ، احتمال کاهش 30 درصدی بارش ها

به گزارش مجله هاستفا، رییس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه پاییز سال جاری نیم تا یک درجه گرمتر از حالت عادی است، گفت: بر اساس تغییرات اقلیمی در ایران، فراوانی و شدت وقوع پدیده های حدی مثل امواج گرمایی، سیل، تگرگ و بارندگی های شدید و ... در کشور رو به افزایش است.

پاییز سال جاری، گرمتر از حالت عادی است ، احتمال کاهش 30 درصدی بارش ها

به گزارش خبرنگاران، صادق ضیائیان روز آدینه در تبادل نظر با ایرنا درباره چرایی دلیل سیلاب های تابستانی در کشور و ادامه آن در هفته های آینده، اضافه نمود: این بارش ها غیر معمولی نیست و در سواحل دریای خزر بارش های تابستانی هرساله وجود دارد؛ هم چنین در خطه جنوب بارش موسمی هر ساله قابل پیش بینی است.

پدیده حدی، به این معناست که هر پدیده طبیعی ممکن است به شکل حداکثری مانند گرمای بسیار زیاد، بارش های مداوم، تبخیر شدید و حتی وزش بادهای شدید و توفان اتفاق بیفتد.

وی گفت: عمدتا بارش های تابستانی از ابرهای همرفتی شکل می گیرد و خاصیت ابرهای همرفتی رگبار باران با شدت زیاد است که در محدوده جغرافیایی محدود و کوچک رخ می دهد و اثر آن در کاهش خشکسالی هم محدود است.

ضیاییان اضافه نمود: در روزهای آینده برای نوار شمالی کشور و در بخش هایی از جنوب کرمان، فارس، کهکیلویه و بویراحمد بارش رگباری خواهیم داشت. در هرمزگان و غرب کشور هم بارش های رگباری ادامه دارد.

رییس مرکز ملی پیش بینی ادامه داد: بر اساس تغییرات اقلیمی که برای کشور ما رخ داده است اکنون و در آینده پدیده های حدی مثل سیل، رعد و برق، رگبار ناگهانی، گرما و سرمای شدید افزایش خواهد داشت و تعداد و شدت وقوع آن افزایش خواهد یافت.

رییس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: سال جاری در فصل بارش (زمستان)، بارش مناسب نداشتیم و بر این اساس برای کل سال زراعی کاهش بارندگی ثبت شده است.

وی گفت: نقشه ها درحال حاضر نشان می دهد در پاییز سال جاری با احتمال 60 تا 70 درصد، کم بارشی در حدود سی درصدی نسبت به بلند مدت خواهیم داشت؛ یعنی محتمل است 20 تا 30 درصد بارش های پاییزی سال جاری نسبت به بلند مدت کاسته گردد. انتظار داریم بارندگی های پاییزی دیرهنگام آغاز گردد و پاییز سال جاری نیم تا یک درجه گرمتر از نرمال باشد. شایان ذکر است بارش های سیل آسا در زمره پیش بینی های فصلی و ماهانه جای ندارد و پیش بینی آنها چند روز قبل از وقوع قابل پیش بینی است.

تازه ترین گزارش مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی بیانگر آن است که از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه1399) تا هفتم تیرماه 129.9 میلی متر بارش رخ داده و این درحالی است که در دوره بلندمدت 224.3 میلیمتر بارندگی رخ داده و این موضوع کاهشی به اندازه 42.1 درصد را نشان می دهد.

این اندازه کاهش بارش اثر منفی خود را بر روی موجودی مخازن سدها گذاشته و سبب کاهش بیش از 49 درصدی آب موجود در مخازن سدها شده که همین امر تامین آب را با چالش های جدی همراه نموده است.

براساس گزارش مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی، از ابتدای تیرماه تا هفتم این ماه، فقط یک دهم میلی متر بارندگی روی داده که در مقایسه با دوره بلندمدت که 0.9 میلیمتر بوده، کاهشی 86.7 درصدی را نشان می دهد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 8308

به "پاییز سال جاری، گرمتر از حالت عادی است ، احتمال کاهش 30 درصدی بارش ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاییز سال جاری، گرمتر از حالت عادی است ، احتمال کاهش 30 درصدی بارش ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید