علی اف از تسلط باکو بر شهر استراتژیک شوشا در قلب قره باغ اطلاع داد

به گزارش مجله هاستفا، رئیس جمهوری آذربایجان امروز در گفت وگوی تلویزیونی خاطرنشان کرد که شهر استراتژیک شوشا در قلب قره باغ پس از 28 سال از اشغال ارمنستان آزاد شده است.

علی اف از تسلط باکو بر شهر استراتژیک شوشا در قلب قره باغ اطلاع داد

جهت دریافت خدمات طراحی ویلا باغ با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان که پس از ادای احترام به مزار حیدر علی اف، رئیس جمهوری پیشین این کشور و همچنین کشته های آذربایجان در خیابان شهدیلر سخنرانی می کرد، اظهار کرد: امروز٬ روز مهمی در تاریخ آذربایجان خواهد بود. شوشا صندلی ویژه ای در تاریخ ما داشته و علاوه بر آذربایجان، مروارید قفقاز نیز است.

علی اف توضیح داد: پرچم آذربایجان بر فراز شوشا به اهتزاز درمی آید، شوشا از اشغال آزاد شد، شوشا متعلق به ماست، قره باغ متعلق به ماست. به ملت آذربایجان این دستاورد را تبریک می گویم.

او افزود: شوشا در مدت 28 سال تحت اشغال بود. ما این پیروزی را در میدان به دست آوردیم نه میز مذاکره زیرا مذاکرات بی فایده بودند.

علی اف اشاره نمود، نیروهای جمهوری آذربایجان از ابتدای دور جدید تنش در قره باغ موقعیت خود را قوی تر و تسلط خود را بیشتر کردند. بیش از 200 شهرک و روستا در منطقه مورد مناقشه آزاد شدند.

رئیس جمهوری آذربایجان تصمیم کشورش برای ادامه جنگ تا پیروزی کامل را خاطرنشان کرد، منظور آزادی کامل اراضی قره باغ و مناطق اطراف آن است.

این در حالی است که طرف ارمنی هنوز اظهارنظر ننموده است.

شهر شوشا در سال 1752 توسط پناه علی خان٬ خان منطقه قره باغ تاسیس شده بود. این شهر با بناهای تاریخی متعدد، خاستگاه بسیاری از چهره های برجسته فرهنگی و علمی آذربایجان بوده و به همین دلیل از صندلی خاصی نزد آذربایجانی ها برخوردار است.

شوشا علاوه بر اینکه از مهمترین شهرهای تاریخی و فرهنگی آذربایجان است، به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود در منطقه و قرار دریافت در جاده خانکندی (بزرگترین شهر و مرکز قره باغ) از اهمیت استراتژیک برخوردار است.

این شهر در هشتم مه 1992 به اشغال نظامیان ارمنستان درآمده بود.

لازم به ذکر است در چارچوب عملیاتی که ارتش آذربایجان از روز 27 سپتامبر برای آزادسازی اراضی اشغال شده خود توسط ارمنستان شروع نموده تا به امروز با احتساب شوشا پنج شهر، سه قصبه و بیش از 220 روستا آزاد شده است.

منبع: عصر ایران
انتشار: 2 آذر 1399 بروزرسانی: 2 آذر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 5499

به "علی اف از تسلط باکو بر شهر استراتژیک شوشا در قلب قره باغ اطلاع داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علی اف از تسلط باکو بر شهر استراتژیک شوشا در قلب قره باغ اطلاع داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید