روسیه نام یک ماهواره را روی واکسن کروناویروس گذاشت

به گزارش مجله هاستفا، روز گذشته، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با اعلام خبر ثبت رسمی واکسن کروناویروس، دنیا را غافلگیرد کرد.

روسیه نام یک ماهواره را روی واکسن کروناویروس گذاشت

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپیس، همانطور که در این اخبار عنوان شد، این واکسن رسمی روس ها(Sputnik V) نامگذاری شده است و به نظر میرسد روسها با انتخاب این نام قصد داشته اند موفقیت های فضایی خود در دوران جنگ سرد و ارسال اولین ماهواره به فضا را به رقبای خود یادآوری نمایند.

علت این نامگذاری به دلیل پرتاب ماهواره اسپوتنیک ساخت اتحاد جماهیر شوروی است که در 4 اکتبر سال 1957 میلادی به عنوان نخستین شیء دست ساز بشر در مدار پایینی کره زمین نهاده شد و به این ترتیب روسیه توانست آمریکا را در این مرحله از مسابقات فضایی دوران جنگ سرد شکست دهد.

اسپوتنیک-1 به مدت سه ماه با سرعتی برابر 29 هزار کیلومتر در ساعت در مدار زمین حرکت می کرد و به طور متوسط هر 92 دقیقه یک بار یک مدار کامل را می پیمود.

پرتاب اسپوتنیک-1 چه به لحاظ علمی و چه از نظر سیاسی یکی از مهمترین رویدادهای قرن بیستم محسوب می گردد. مطالعه امواج رادیویی دریافتی از اسپوتنیک در زمین، اطلاعات زیادی را در خصوص حرکت امواج رادیویی در یونوسفر برای دانشمندان فراهم آورد.

اسپوتنیک-1 یک ماهواره کروی-شکل آلومینیومی با قطر 58 سانتیمتر بود که چهار عدد آنتن مخابراتی به بدنهٔ آن متصل بودند. باتری ها، ابزارهای الکتریکی و دستگاه های مخابراتی آن در محفظه ای بسته در داخل آن قرار داشتند.

با انتخاب این اسم، روس ها نشان دادند که همانطور که اولین ماهواره ساخت بشر را آنها را پرتاب کردند، در دوران بحران کووید-19 نیز اولین واکسن رسمی را آن ها ساخته اند.

گرچه روسیه به عنوان اولین کشور ثبت اولین واکسن کرونا در دنیا را اعلام نموده و در این میان گریزی هم به موفقیت های فضایی خود در گذشته زده است، اما محققان سراسر دنیا چالش ها و سوالات مختلفی راجع به ایمنی این واکسن روس ها مطرح نموده اند. چرا که معتقدند مرحله آزمایش انسانی این واکسن کمتر از دو ماه و کوتاه بوده است.

منبع: عصر ایران
انتشار: 9 مهر 1399 بروزرسانی: 9 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 4795

به "روسیه نام یک ماهواره را روی واکسن کروناویروس گذاشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه نام یک ماهواره را روی واکسن کروناویروس گذاشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید