برندسازی حوزه گردشگری و صنایع دستی قزوین باید در اولویت قرار گیرد

به گزارش مجله هاستفا، نماینده منتخب مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس یازدهم روز چهارشنبه 24 اردیبهشت 1399 با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، معاونان و مدیران این مجموعه ملاقات و مصاحبه کرد.

برندسازی حوزه گردشگری و صنایع دستی قزوین باید در اولویت قرار گیرد

بهترین تجربه سفر را به سفر به کانادا تجربه کنید و با مجری مستقیم تورهای کانادا بهترین برنامه سفر را برای خود انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی قزوین، لطف الله سیاهکالی مرادی در این نشست با اشاره به ظرفیت بالای قزوین در حوزه توریستی و جذب توریستان گفت: توریستی از حوزه های مهمی است که می تواند اقتصاد کشور و استان را متحول نموده و جایگزین نفت گردد ولی متأسفانه قزوین با همه ظرفیت های ارزشمندی که دارد هنوز برای توریستان ایرانی و خارجی و حتی مردم استان شناخته شده نیست و بسترسازی لازم در این زمینه انجام نگرفته است.

او در مورد ضرورت سرمایه گذاری و تقویت زیرساخت ها در مناطق نمونه توریستی اظهار کرد: در اجرای پروژه های سرمایه گذاری مناطق روستایی به ویژه در طرح توسعه و ساماندهی منطقه نمونه توریستی اوال باید جوامع محلی را در سرمایه گذاری ها شریک نموده و افراد بومی را از منافع طرح های توریستی برخوردار کنیم تا طرح ها سریع تر به نتیجه برسد و از رفتارهای انحصاری پرهیز کنیم.

نماینده منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم اضافه نمود: اصل در توریستی تفریح و رسیدن به آرامش است و رفاه توریست از مهم ترین موضوعاتی است که باید در این حوزه مورد توجه قرار گیرد، باید با ارتقای سطح ارائه خدمات در مناطق توریستی و بوم گردی استان و رفع کردن نقاط ضعف در این مناطق موجبات رضایت خاطر توریستان را فراهم آوریم.

او با اشاره به اهمیت برندسازی در توسعه توریستی و جذب بیشتر توریستان اضافه نمود: استان قزوین درزمینهٔ آثار تاریخی، جاذبه های طبیعی، رشته های بومی صنایع دستی و فراوری انواع شیرینی سنتی به ویژه باقلوا دارای ظرفیت های بالایی است که باید برای برند سازی و معرفی آن ها برنامه ریزی داشته باشیم و مطبوعات و رسانه ها نقش مهمی در تحقق این هدف دارند.

سیاهکالی در ادامه با تأکید بر ضرورت رعایت حقوق مردم در طرح های توسعه بافت تاریخی گفت: در رابطه با خانه های بافت تاریخی با دو موضوع حق طرف هستیم اول وجود بافت تاریخی که به عنوان بخشی از هویت مردم باید حفظ گردد و دوم مالکین خانه های قدیمی در بافت تاریخی که باید راضی باشند و حق مالکیت آن ها محترم شمرده گردد، یا زمین معادل در اختیار آن ها قرار داده گردد و یا اینکه شرایطی فراهم گردد تا بتوانند با مقررات و ضوابط زندگی در بافت تاریخی هماهنگ شوند.

علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی قزوین نیز در این نشست گفت: مهم ترین رسالت این اداره کل صیانت و حفاظت از تاریخ و هویت غنی استان و انتقال آن به نسل های آینده است که متعصبانه این وظیفه ذاتی را پیگیری می کنیم و اعمال ضوابط سخت گیرانه و قانونی در بافت تاریخی برای حفظ این سرمایه های ارزشمند است.

او با بیان اینکه امیدواریم در جهت حفاظت از آثار تاریخی امانت دار خوبی باشیم، اظهار کرد: در افکار عمومی میراث فرهنگی و محیط زیست معمولاً به عنوان بازدارنده و ضد توسعه شناخته می شوند در حالی که نگاه ما صیانت از ثروت هایی است که شاید اگر تخریب شوند دیگر نتوانیم آن ها را بازیابی کنیم.

خزائلی اضافه نمود: ظرفیت توریستی قزوین در تاریخ و قدمت چندهزارساله آن است، مواجهه با یک شهر جدید، تمدن امروزی و تکنولوژی قرن 21 در شهری با سابقه تاریخی قزوین برای توریستان جذابیتی ندارد.

او توضیح داد: در موضوع توسعه بافت تاریخی همیشه این سؤال مطرح است که منظور از توسعه و پیشرفت چیست و آیا به بهانه آن باید بافت های تاریخی را تخریب و این میراث گرانبها را به بهانه توسعه از بین برد، اگر در بافت تاریخی اجازه تراکم پنج طبقه داده گردد در کیفیت زندگی مردم تأثیری خواهد داشت؟

مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی قزوین یادآور شد: چندین پروژه استراتژیک داریم که برای ما بسیار اهمیت دارد که تدوین ضوابط بافت تاریخی از آن جمله است و در این راستا به شدت با تخریب آثار و ساخت وساز با تراکم بالا مخالفیم و باید مشکل تراکم در این بخش را حل کنیم.

او گفت: توجه به حق و حقوق مردم و مطالبات منطقی ساکنان بافت تاریخی را در اولویت داریم و کوشش می کنیم هر جا لازم بود بازنگری در طرح ها را در دستور کار قرار دهیم.

منبع: میراث آریا
انتشار: 22 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 4031

به "برندسازی حوزه گردشگری و صنایع دستی قزوین باید در اولویت قرار گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برندسازی حوزه گردشگری و صنایع دستی قزوین باید در اولویت قرار گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید