ساختمان های مدرن کانادا، پیدایش و تکامل یک سبک معماری

به گزارش مجله هاستفا، دوستان، آیا تا به حال به زیبایی و اصالت ساختمان‌های مدرن کانادا توجه کرده‌اید؟ این سبک معماری در دهه‌های اخیر بسیار محبوب شده و حتی به عنوان یکی از نشان‌های هویت ملی کانادا شناخته می‌شود. در این مقاله قصد داریم پیدایش و تکامل سبک ساختمان‌سازی مدرن در کانادا را بررسی کنیم و نمونه‌هایی از مشهورترین بناهای این سبک را معرفی نماییم. همراه ما باشید!

ساختمان های مدرن کانادا، پیدایش و تکامل یک سبک معماری

جهت دریافت مشاوره رایگان در پروژه های ساختمانی، معماری و بازسازی با گروه ساختمانی آبان در تماس باشید.

پیدایش سبک مدرنیسم در معماری

اول لازم است سبک مدرنیسم یا مادرنیسم در معماری را تعریف کنیم. مدرنیسم در دهه 1920 و 1930 در اروپا و آمریکای شمالی به وجود آمد و با ویژگی‌هایی مانند سادگی خطوط، استفاده از مصالح جدید، بی‌توجهی به تزئینات غیرضروری و تأکید بر عملکردگرایی شناخته می‌شود.

اولین نمونه ساختمان مدرنیستی کانادا

پس از معرفی سبک مدرنیسم، حالا بیایید ببینیم این شیوه در کانادا چگونه ظهور پیدا کرد. اولین نمونه بارز ساختمان مدرنیستی در کانادا، خانه رودولف شیلد در مونترال بود که در سال 1927 ساخته شد. این خانه توسط معمار برجسته ارنست کورمیر طراحی گردید و الهام‌بخش معماران دیگر در پذیرش این سبک نوین بود.

گسترش ساختمان‌های مدرن در شهرهای بزرگ

پس از موفقیت خانه شیلد، معماری مدرنیسم سریعاً در مراکز عمده و شهرهای بزرگ کانادا مثل ونکوور، تورنتو و مونترال گسترش یافت. در این مرحله معماران بسیاری شیفته اشکال ساده، خطوط مستقیم و بتن آرمه شدند و ساختمان‌های زیادی را با الهام از این سبک ساختند.

تنوع سبک‌های معماری مدرن

هرچند سادگی و عملکردگرایی از ویژگی‌های اصلی معماری مدرن است، اما در عمل سبک‌ها و زیرشاخه‌های متنوعی از آن ظهور پیدا کرد. به عنوان مثال سبک بین‌المللی، مینیمالیسم، ساختمان‌های پست مدرن و غیره که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

نقش معماران برجسته

البته نباید نقش معماران پیشرو و نوآور را در غنا بخشیدن به سبک معماری مدرن کانادا نادیده گرفت. افرادی چون آرتو اریکسون، لوییس کاهن و فرانک گری با پروژه‌های نوآورانه خود باعث شدند معماری مدرن کانادا جلوه ویژه‌ای پیدا کند.

نمونه بارز بتن آرمه (کانکریت تقویت شده)

یکی از ویژگی‌های بارز معماری ساختمان‌های مدرن کانادا، استفاده گسترده از بتن آرمه یا همان کانکریت تقویت شده است. استحکام و ظرفیت بالای این مصالح باعث شد در اکثر بناهای بلند مرتبه مدرن از آن استفاده شود.

موزه هنرهای معاصر ونکوور

یک نمونه زیبا از کاربرد موفق بتن آرمه را می‌توان در موزه هنرهای معاصر ونکوور مشاهده نمود که در سال 2009 با طراحی معمار مشهور کانادایی، مایکل هید مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این بنای منحصر به فرد با الهام از کوه‌های صخره‌ای این منطقه طراحی شده‌است.

آسمان‌خراش جی‌پی مورگان

دیگر نمونه قابل توجه، برج بلند مرتبه 88 طبقه جی‌پی مورگان در تورنتوست که بزرگترین ساختمان کانادا به‌شمار می‌آید. این برج که در سال 2012 ساخته شد، یکی از بهترین نمونه‌های معاصر ساختمان‌سازی مدرن و بتن آرمه در دنیا محسوب می‌شود.

نتیجه‌گیری در مجموع دیدیم که سبک مدرنیسم یا مادرنیسم از دهه 1920 تاکنون در معماری کانادا تحولات و تغییرات زیادی کرده‌است. هرچند امروزه سبک‌های دیگری مثل پست مدرن، معماری سبز و مینیمالیست در حال رشد هستند، ولی مدرنیسم همچنان با شکوه و زیبایی خاص خود، جایگاه ویژه‌ای در معماری معاصر کانادا دارد.

انتشار: 22 آذر 1402 بروزرسانی: 22 آذر 1402 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 12862

به "ساختمان های مدرن کانادا، پیدایش و تکامل یک سبک معماری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساختمان های مدرن کانادا، پیدایش و تکامل یک سبک معماری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید